Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 29 juni 2011

Ljummen sommarmat

Ja, ingen jättevarm mat denna veckan. Man ska inte klaga på värmen men gillar ju Lagom!!

I går blev det ljummen kvällsmat. Kokt färskpotatis, panerad Kolja och kall sås. En härlig och färgglad tomatsallad till det. Mums!! Tyvärr säger det stopp alldeles för snabbt nuförtiden. Någon annan än maten behöver platsen i magen. På gott och ont antar jag. Får äta lite mindre ofta helt enkelt.

Färskpotatisen kokar jag med mycket salt. Servera med färsk dill. Upplagda i min nya gerbera-form som jag köpte på en outlet i Kivik i helgen. Lagom storlek och snygg färg.

Svenska tomater i fina färger och former. Strimlad salladslök, olivolja, vinäger, salt och peppar. Snabbt, enkelt och gott!!

Koljan dubbelpanerade jag (mjöl+uppvispat ägg+ströbröd blandat med salt och peppar). Stek i mycket smör. Blir godast så. Såsen svängde jag ihop snabbt och sen fick den gotta till sig i kylen under tiden som jag lagade resten av maten. Lika delar grekisk yoghurt och gräddfil. Hackade cornichons, dijonsenap, hackad färsk dill och smaka av med salt och peppar.

I dag blir det resterna. Tänkte bita potatisen och blanda den med såsen. Som en potatissallad. Lite variation. Rester blir en ny rätt.

Blir det regn tror ni? Lagom till helg o ledighet....grr....

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Klart det blir regn till helgen då man är ledig, känns lite som sommarens melodi hitintills...:) Men då kan man ju å andra sidan ägna sej åt lite matlagning som man inte direkt känt för dessa varma dagarna.
Underbar tomatsallad med härliga färger!

Matarkivet sa...

Vilken perfekt sås! Jag hade tänkt nåt liknande med cornichoner, men hade inte tänkt på dill, så tack för tipset!

Vi ska också ha ljummen mat idag, potatissallad och lammfilé. Ha en trevlig helg!

Lisa Lövgren sa...

Haha, nej visst är jag läskig när jag ryter i ;) hade jordgubbar både i smeten och bredvid! Blir verkligen två helt olika smaker på dem! Kram //Lisa