Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 27 mars 2011

Bärpaj med Pluracrunch

Så var det min tur för fredagsfika igen. Känns som det varit mycket choklad i vinter så nu var det dags för lite bär. Smultäcket gör ju att variera i all oändlighet och brukar sällan använda mig av recept. Smör, socker, mjöl och kanske lite havregryn. Nyp ihop och strö över bären.

I veckan drog Plura igång en ny omgång av hans underbara matlagningsprogram på TV3. God och lyxig mat blandat med musik, alkohol och kända gäster som öppnar sig. Underbart program tycker jag. I första avsnittet bjöd han på en Rabarberpaj. Tyckte att smulcrunchet lät så spännande med solrosfrö i så jag var tvungen att testa. Bytte ut rabarber mot hallon och blåbär.

Bärpaj med Plurachrunch

1 pkt fryst hallon och blåbär (ICA)
1 msk Maizenamjöl
1/2 dl Socker
100 g mjukt smör
2 dl Havregryn
1 dl Solrosfrön

Lägg bären i en pajform. Blanda med maizena. Nyp ihop smör med socker, havregryn och solrosfrön till en smuldeg. Smula över bären. Grädda i 175 grader i ca 25 minuter. Täcket ska få fin färg.

På fredagsfikan fick de vaniljsås till och på kvällen när vi mumsade i oss resten hade vi vaniljglass till. Värm pajen och lägg vaniljglassen ovanpå så den smälter. Mums!!

Detta får bli bli mitt bidrag till Månadens sötsak tema frukt på bloggen Söta Saker. Ja, det är i och för sig bär men jag räknar det ändå...

12 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Missade helt Plura på tv! Får ta och försöka komma ihåg det denna veckan. Gott med paj med mycket crunch.

Remsan sa...

Visst är det ett underbart program. Gott med smulpaj, gör att man längtar till sommaren.

Sannas Goda sa...

Paj med crunch är ju toppengott! Lite sommarkänslor över de.

Cupcakesfluffan sa...

Ser supergott ut :-)

Victoria sa...

Den där såg frestande ut också! :D

charlotta sa...

jag har helt missat det programmet, men jag hade för mig att det var plura och mauro innan? har slutat den här säsongen...?

Fridas kök sa...

Underbart program! Har iofs aldrig tänkt att man kan äta gräsand men pajen verkade jättegod. :-)

Erika Skogly sa...

Jag har missat det programmet. Jag har bara sett en snutt där Mauro gör parodi på Persbrandt. Det var klockrent.

Kristoffer sa...

åh, blåbärspaj!

M. sa...

den där pajen låter farligt god :)

sv: jag håller med om att äppelmos är gott på gröt, helst hemlagad. fast jag gillar all sorts sylt på gröten, beror på vilken grynsort som används.

du får ha en fortsatt bra kväll och en underbar kommande helg :)

Sandra sa...

Åh vad gott! Härligt program, fast jag missade alldeles för många avsnitt!

Jennie sa...

Go kväll!

Låter härligt med solrosfrön i smulorna. Det ska jag testa nästa gång det vankas smulpaj här hemma!

Må gott!
/Jennie