Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 29 september 2009

Falukorv Provencale

I senaste numret av Laga lätt (nr 10/09) hade Melker Andersson ett recept på Falukorv Provencale. Lät väldigt gott och jag har varit supersugen på potatismos ett tag så slog två flugor i en smäll. Som vanligt justerade jag receptet lite. Jag hade bara tomat, lök och dijon mellan skivorna. Istället för provensalsk kryddblandning blandade jag oregano, timjan och hackad persilja. Ovanpå hade jag vanlig gratängost.
1 ring falukorv
1/2 dl dijonsenap
1/2 aubergine
1/2 zucchini
2 tomater
3 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
2 msk Herbes de Provance (provensalsk kryddblandning)
1 dl riven parmesanost
1 dl cheddarost
Oliver till servering
Sätt ugnen på 225 grader
Skiva falukorventunt nästan hela vägen ner.
Skiva aubergine, zuccini och tomat tunt. Halvera skivorna. Bre på senap och lägg mellan korvskivorna.
Pressa vitlök i oljan i en skål, blanda. Stryk balndningen över korven. Krydda med kryddblandningen.
Stek korven i ugn 25 minuter. Strö över osten efter halva tiden.
Strö på oliver och servera med potatismos.
Olje- och kryddblandningen gav lite extra piff och blev fantastiskt gott!! Serverade med fluffigt potatismos med lite muskot i.

Mumsfillibaba!

Inga kommentarer: