Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 5 december 2013

Paj med ädelost och brysselkål

Verkar som den där Sven kom tillslut. Helt plötsligt är det helt vitt ute, känns som taket ska lyfta och fönstren blåsa in. Då är det väldigt skönt att sitta inne under filten och tända lite ljus.

I veckan gjorde jag en paj med brysselkål och ädelost. Väldigt god tyckte jag. Johan var lite skeptisk mot brysselkålen som jag bara älskar! Både i pajen och i salladen.

Paj med ädelost och brysselkål
125g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
  • Tryck ihop allt till en deg. Tryck ut i en pajform, nagga botten och förgrädda skalet på 200 grader i ca 10 minuter.
140 g ädelost
1 röd paprika
1 bit purjolök
200g brysselkål
1 tomat
3 ägg
2 dl creme fraiche
salt och peppar
  • Ansa och koka brysselkålen i lättsaltat vatten tills de blir lite mjuka. Låt svalna något och dela dem på mitten.
  • Hacka paprika och strimla purjolök. Lägg i botten av pajskalet.Smula över ädelosten och placera ut brysselkålen. Skiva tomaten och lägg överst.
  • Vispa ihop creme fraiche och ägg, krydda med salt och peppar. Häll i pajformen.
  • Grädda på 200 grader i ca 30 minuter. 
  • Låt svalna och servera med sallad.





Sallad med ruccola, apelsin, avocado och brysselkål


Smaklig måltid

6 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Oj då, har ni det vitt också? Här är det bara vatten som "faller" eller vad man ska kalla det, men blåser det gör det - hugaligen!
Den där brysselkålen har verkligen fått en topp, och när den är färsk så är den ju så himla god. Pajen sparar vi, den innehåller ju bara favoriter:)

Ljuvligmat sa...

Oj vad gott! Älskar brysselkål... Så gott!

Kim sa...

Brysselkål gillar jag mer och mer! Nu älskar jag det. Så länge de inte blir överkokta.... Men de är ju finfina i sallader. Och så är de ju så förbannat söta.

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Ädelost är gott i matlagning men i paj har jag inte testat än. Brysselkål lärde jag mig äta förra året:) Jättegott!

Hoppas ni klarade er bra i stormen. Här fick vi lite snö och det blåste inte alls så mycket som det gjorde i övriga landet.Vi klarade oss fint den här gången.

Ha nu en riktigt skön helg!

Lotta sa...

Aha! Brysselkål istället för broccoli med ädelost i en paj - låter supergott!

Trevligt med steg-för-steg-bilder!

Ha en trevlig helg och håll i hatten!

Kram Lotta

Remsan sa...

Brysselkål verkar vara en sån där hata eller älska grönsak. Själv älskar jag bryssellål. Ihop med ädelost låter supergott!