Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 16 december 2013

Lyxig Lakritskola

Det närmar sig jul. Om en vecka sitter vi där och firar lillejulafton med uppesittarkväll, tomtegröt och nygriljerad, varm julskinka. Längtar efter långledighet, mat i överflöd och träffa familj och vänner.

Jag älskar ju lakrits och det är ju tradition att göra lakritsknäck eller lakritskola till jul. Kolan brukar jag doppa i mörk choklad och strö lite flingsalt på. Så gott! Kolan smaksätter jag med turkisk peppar. Receptet hittar du här.

I år testade jag en ny Lakritskola. Lyxig Lakritskola kallades den på Arlas hemsida. Brukar inte använda glykos men då jag hade en tub som stått ett par år var det lika bra att testa den. Kolan blev seg och god. Lakritssmaken kommer från lakritspulver i denna kola. Glykos finns att köpa på apoteket eller välsorterade livsmedelsbutiker.


Lyxig lakritskola
100 g smör
2,5 dl strösocker
1,5 msk lakritspulver
3 dl vispgrädde
1 dl farinsocker
0,5 dl glykos
0,5 tsk vaniljsocker
1 tsk flingsalt
  • Smält smör och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka under omrörning 3-5 minuter till gyllenbrun färg.
  • Tillsätt lakritspulver, grädde, farinsocker, glykos och vaniljsocker. Låt koka utan lock till 124 grader.
  • Häll i en form klädd med bakplåtspapper, ca 20x25 cm. Låt svalna en kvart och strö sedan över flingsalt. 
  • Skär i bitar och vira in i smörpapper

4 kommentarer:

Ann-Sofi Matsafari sa...

Lakrits är en rolig smaksättare tycker jag. Köpte lakritspulver förra året som jag inte varit flitig på att använda ännu. Gjorde en lakrits och hallon pannacotta till juldessert förra året men sen tog fantasin stopp.

Martina sa...

Vem älskar inte lakrits! Mums ;-)

Pernilla sa...

men det här med glykos alltså... varje gång jag försökt så har det blivit skit. det kanske är mig det är fel på?

lakritskola är gott hursomhelst, det tar jag gärna några stycken :)

Remsan sa...

Glykos verkar var den där fina lilla ingrediensen som gör kolorna perfekta. Pärlans konfektyr har ju det i sina, så då måste det ju bli bäst.
Och godis med flingsalt på har jag verkligen dille på...