Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 1 november 2009

Ingen guldpytt

SM-final i fotboll idag. AIK och IFK skulle avgöra på Gamla Ullevi. Ville inte vara på plats, äger inte rätt kanaler så efter en härlig löptur satt jag och stretchade framför text-tv. Udda, ja, jag vet. Men spännanade så IFK gjorde 1-0 och hade guldet i sina händer. I andra halvlek hände något och AIK vann tillslut med 1-2 och tar bucklan med sig till Sthlm. Surt! Tur att jag faktiskt inte är så engagerad!

Johan hade besök från hemstaden och jag blev utslängd. Hos syster m familj är jag alltid välkommen. Underbara små troll att busa med och god mat på bordet. Trerätters middag: nachos med salsa och creme fraiche, Älgskavsgryta med smak av kantarell och cognac med rostade rotfrukter och lingonsylt. Till dessert åt jag och Anna ostbricka. Camenbert, kittost, mammas fantastiskt goda björnbärssylt och Vilmas Råg och surdegsknäckebröd. Sååå gott! Ostarna var perfekt rumstempererade. Vi får passa på att äta sådant som inte våra män gillar:).

Imorse vaknade jag på en luftmadrass utan luft. Serverades "mammagröt" till frukost. Helt bovete kokt med linfrö och torkade aprikoser. Syrran brukar göra en rejäl sats som hon har i kylen och äter till frukost varm eller kall med frukt och mjölk. Smaskigt! Te och repris på gårdagskvällens dessert. Till lunch serverades lite av varje för att något skulle passa alla. Pastafjärilar, tomatsås, varmkorv och blomkål snabbwokad med lök och curry (typ). Smaskens! Tror att idéen till det sistnämnda kommer från Reneé Voltaires kokbok "Peace, love and Food". För övrigt en riktigt bra kokbok efter att ha bläddrat i den lite.

Ikväll blev det fajitas/pita. Kyckling med pitakryddning, guacemole, tropisk salsa, sallad, gurka och tortillabröd. Smaskens söndagsmat.

Imorn börjar en ny vecka. Fyra dagar för mig. Ledig på onsdag. Ska bli skönt!!

Inga kommentarer: