Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 8 november 2009

Tjejmiddag

I helgen hade jag tjejmiddag med två härliga tjejer. Hanna bor ju på andra sidan stan och henne träffar jag ju ibland på våra tjejmiddagar. Bella bor i Stockholm och träffar henne alldeles för sällan. Vi hade en mysig kväll med god mat och massor av tjejsnack.










Till förrätt/snacks bjöd jag på Vilmas knäckesticks med guacemole. Andra helgen i rad som jag mumsar på dessa favoritknäckisar. Sååå goda!!
Till varmrätt åt vi fetaostfyllda kycklingfileér med råris och broccoli. Jag hade mixat soltorkade tomater med vitlök och färska basilikablad. Blanda detta gojs med smulad fetaost. Mosade ihop detta och la det i en skåra i de förstekta kycklingfileérna. La dem i en form. I pannan som jag stekt fileérna i hälde jag på lite vatten och vispade ur stekpannan tillsammans med en hönsbuljong. Hällde i en burk lätt creme fraiche och en kelda matlagningsgrädde och vispade tillsammans. Hällde detta i formen med kycklingfileérna tillsammans med lite valnötter. Grädda i ugnen på 225 grader tills kycklingen har en innertemperatur på 65 grader. Serverade med råris och broccoli.
Desserten gjorde succé!! Dumlemousse med nötbräck. Kräver lite förberedelser. Dag ett, eller tidigare samma dag: klipp en påse med dumlekolor i mindre bitar och lägg i en skål. Koka upp en trea vispgrädde och häll över kolorna och rör tills de smält. Ställ i kylen tills det kallnat. Gärna över natten.
Häll 2 msk strösocker, 2 msk smör och en rejäl näve med nötter, tex hasselnötter, mandel, valnötter och cashewnötter som jag hade. Låt sockret och smöret smälta och karamellisera nötterna. Häll över på ett bakplåtspapper och låt stelna.
Tärna ett äpple och en kiwi och lägg i en skål. Pressa över saften av en halv citron och ca en matsked flytande honung och rör runt.
Vid servering: Vispa moussen med elvisp tills den blir tjock som grädde. Lägg upp i fyra stycken skålar eller glas. Hacka nötterna och lägg ovanpå moussen. Lägg fruktsalladen i en liten skål vid sidan om och servera.

Mätta och glada efter denna måltid!!:)

Inga kommentarer: