Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 17 oktober 2011

Chokladkolasnittar med saltstänk

I går hade vi fikamaraton. Kompisar till både mig och Johan tittade förbi i omgångar för att klämma på Oliver. Jag hade bakat en sockerkaka och chokladkolasnittar. Snittarna hittade jag recept på i senaste numret av Buffé. Är väldigt förtjust i vanliga kolakakor så tyckte det var värt att testa dessa. Pimpade dem med saltströssel som jag köpt för ett tag sedan men inte kommit till skott att använda. Blev väldigt gott och uppskattat.

Chokladkolasnittar
100 g smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
2,5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
salt strössel
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Blanda alla ingredienserna i en matberedare eller för hand.
  • Dela degen i två delar och rulla i längder. Lägg längderna på bakplåtsklädd plåt och platta till lite. Strö på salt strössel.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna på plåten och skär i sneda bitar.
Ogräddade längder
Gräddade längder
Skurna snittar
Visste inte riktigt hur strösslet skulle bli i ugnen men det blev jättebra. Fastnade fint och smälte inte ut som jag befarade. Har även polkaströssel som jag blev lite sugen på att testa något med. Förslag?

13 kommentarer:

Katarina sa...

Kan tänka mig hur goda de där är! Jag har ett cookies-recept med marianne-crush och tänkte att kanske polkaströssel kunde fungera i dem: http://hovkonditorn.blogspot.com/2011/08/marianne-cookies.html

Matarkivet sa...

De ser jättegoda ut!

Remsan sa...

Vad komiskt. Jag stod och höll i en burk lakritsströssel för någon dag sedan. Funderade på vad man skulle kunna baka med dem. Men satte tillbaka den. Dessa kakor låter jättegoda.

Martina sa...

Fikamaraton låter trevligt ;-)

Maria sa...

De var jättegoooda!! Både kakorna och sockerkakan!! Och lillplutten var goast av alla!!! Men vi kom faktiskt för att träffa er också :).
Ni så pigga och lyckliga ut!
Kramar i massor

Anonym sa...

Åh jag som älskar lakrits... när ska jag komma över??? ;)

// Mässfia... snart är den över så räkna in ett besök!

Mårtenssons kök sa...

Gott med lakristsströssel, Anki slänger gärna lite på vaniljglassen:)
Fikamaraton låter ju inte helt fel:)

Kim sa...

Jag vill också maraton-fika. Låter mycket trevligare än ett vanligt maraton... Hittar man strösslet i vanlig butik?

Amy's piece of cake sa...

Ser jättegoda ut!

Helena Ljunggren sa...

Åhå, ljuvliga snittar! Jag kan tänka mig att kombon choklad och lakrits är en riktigt höjdare.

TinaGustafsson.com sa...

Jag har massor av detta strössel hemma så detta sjall jag absolut baka :-)

Johanna - Kaffekalas sa...

Men ojoj vilket bra sätt att piffa till snittarna på!

katarina sa...

oj, oj, ser gott ut. Snyggt som du har piffat till dem också !!