Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 4 juni 2011

Rabarbermuffins

Ja, jag har verkligen snöat in på rabarber i år. Tror jag har sur-cravings, om man nu ska ha någon carving när man är gravid. Har även märkt att jag gärna äter surt godis. Jag som alltid brukar vilja ha salt. Jo, jag äter salt också.

I torsdags var jag på blixtvisit i Skåne. Det är helt fantastiskt att bara kunna gå ut i trädgården och plocka lite rabarber och slänga ihop lite muffins. Lyx!! Uppskattat av familjen till kaffet.


Rabarbermuffins

125 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 rabarberstänger

Rör rumstempererat smör och socker vitt och pösigt. Rör ner äggen ett åt gången. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar. Lättast att placera formarna i en muffinsplåt. Skär rabarber i bitar och tryck ner lite i varje muffins. Garnera med flagad mandel och pärlsocker. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter. Känn med en sticka om de är klara. Pudra med florsocker före servering.

2 kommentarer:

Slickepotten sa...

Mums dom ser ju toksmarriga ut :).

Matarkivet sa...

De ser riktigt goda ut! Hinner jag i helgen ska jag göra likadana!