Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 11 mars 2011

Ananaspaj

På onsdagen Babyshower stod jag för desserten. Jag gjorde en beprövad och smarrig ananaspaj. Går snabbt och lätt att slänga ihop och är väldigt söt och god!! Jag tog lite mer ananas än var receptet anger. Skulle kunna tänka mig att blanda i lite annan frukt, tex hallon, någon gång.

Knäckig Ananaspaj
150g smör
1,5dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 350 g ananasringar på burk

Smält smöret och blanda i alla övriga ingredienser. Lägg ananasen i en pajform och fördela smeten över. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 20-30 minuter, till pajen fått färg.

Servera med vispgrädde eller vaniljglass.

6 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Ananaspaj är så gott :-)

Mårtenssons kök sa...

Säkert vansinnigt gott med hallon eller björnbär i, syrligt bryt mot det söta.

Fortfarande sugen på den gröna kjolen, ska vi skicka mönstret?

Ha en fin helg,
Anki o Håkan

Fridas kök sa...

Mums, så gott!
Ha en fin helg!

Helena Ljunggren sa...

Jag har en ananas som ligger på diskbänken och väntar på att bli tillagad. Jag har inte kommit på hur men nu tror jag att jag vet - ananaspaj it is!

Remsan sa...

Det här var en trevlig variant på ananaspaj. Vi åt ananas till dessert igår. Gottigott.

charlotta sa...

anananspaj är l-ö-j-l-i-g-t gott! det var en megaklassiker i vår familj för några år sedan. har lite glömt av den sedan dess, det är dags för en revival!