Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 3 september 2012

Superdegen gav saftiga och goda frukostbullar

Ni som följer mig på Facebook vet ju att jag brottades med en "superdeg" i helgen. Hittade en liten receptfolder från Oatlys med många härliga frukosttips. Bland annat på Kalljästa havrebullar. Vanligtvis när jag bakar kalljäst bröd blir det en liten halvlös deg som sköter sig fint i kylen över natten. Men då brukar jag också ha "tre ärtor" med jäst. Enligt detta receptet skulle det vara 50 g jäst. Det hade nog inte behövts...

God morgon degen!
Kalljästa havrebullar
50 g jäst (hmm...lite mindre nästa gång)
1 liter Oatly Havredryck
0,4 kg durumvetemjöl
1,1 kg vetemjöl
2 tsk salt
  • Rör samman degen med en träslev (det var det alldeles för mycket deg för, jag körde med degkrokarna på elvispen)
  • Täck skålen med plastfolie och låt kalljäsa i kylen över natten (välj en större skål, annars finns en risk för deg i hela kylen)
  • Forma bullar av degen och lägg på en bakplåtsklädd plåt (receptet sa 18-20 bullar, jag gjorde ca 30 st)
  • Låt vila 15-20 minuter
  • Baka på 250 grader i 15-20 minuter.
Hur jobbig degen än var så blev det väldigt saftiga och goda bullar. Lite annorlunda med durumvete och vet ärligt talat inte vad det har för egenskap i brödet. Någon som vet? Med havremjölk i så är de ju även laktosfria



En bra start på en söndag som inte slutade riktigt lika bra. Efter en allt annat än lugn söndag såg jag fram emot en lugn kväll i soffan. Skulle bara slänga i hop en sallad och sen landa.... när jag satte kniven i fingret då jag skulle kärna ur avokadon. Otroligt klumpigt gjort! En tur till jourcentralen, fyra stygn, stelkrampsspruta, penicillin för att sen landa i soffan för lite mat. Vi skippade avokadon i salladen.... Så nu har jag ett bandage runt halva handen och försöker komma på de bästa sätten att lyfta barn, byta blöja, klä på sig, duscha, diska osv. Tur att det var vänster men tydligen använder man den lika mycket.

11 kommentarer:

Anonym sa...

ha ha underbar bild från kylen jösses vad de ser goda ut. Tack snälla för receptet : ) kram Sofia

Remsan sa...

Ja, jisses vad den degen jäste! Bullarna ser mycket goda ut!
Durumvete anses "nyttigare" pga sitt höga proteininnehåll. Har även hög halt av gluten. Och ger väl ett lite segare bröd, tror jag. Använd vanligtvis i foccacia och ciabatta.

Katarina sa...

Oj, oj så degen jäste :) Hoppas fingret blir snabbt bra!

Anonym sa...

Oj, vilket jäsmonster! Jag tror som du, man ska inte ha så mycket jäst i när man kalljäser, det brukar räcka med hälften. Har man för mycket jäst när man kalljäser kan det lätt smaka lite jäst om brödet.

Fast brödet ser ju väldigt gott ut måste jag säga!

vanilla sky sa...

Nej men fy vilken otur! Hoppas du blir bra i fingret fort, man blir ju ganska begränsad med en hand :S

Frukostbullarna ser i alla fall väldigt goda ut och jag skrattade gott åt degmonstret i kylen (har hänt mig med btw)....

Lotta i Två små kök sa...

Vilket monster :-) Men bröden ser verkligen jättefina ut så slutresultatet var väl värt mödan.

Men aj, aj! Du måste ha skurit riktigt djupt om du fick sy! Stackare... Det är inte förrän man blir "handikappad" som man inser hur mycket man använder sina handsingar. Hoppas du läker fort!

MÅ Gott sa...

Jag tro att durumvete har högre proteinhalt än "vanligt" mjöl. Det jag brukar ha det till är foccacia.

Oj vad du måste ha skurit dig som tom fick sy. :( Allt för en avokado...

Mårtenssons kök sa...

Snacka om att ha bullar på jäsning på hög nivå...

Ann-sofi MATSAFARI sa...

Nämen hoppsan:) hihi !

Nina sa...

Woho, vilken superdeg! Och fy med fingret, hoppas det blir bra snabbt!

Amy's piece of cake sa...

Har ju följt både din deg och finger på FB... stackare där. Bröden ser läckra och härliga ut minsann.