Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 30 september 2012

En inspirerande mathelg i Ystad

Jag vet knappt vart jag ska börja. Eller hur jag ska lägga upp detta för att ni ska förstå vad jag och ett gäng matbloggare har upplevt i helgen. Men jag gör ett försök och det blev med en bildkavalkad.

I fredags anlände vi till Ystad Saltsjöbad. Efter att ha checkat in på våra rum lite snabbt satte vi oss till en fyrarätters middag. Vi serverades ankbröst, hjortrygg, lokal röd kittost (Sigvard Rödskägg) och lingonpäron. Och självklart vin att skölja ner detta med. Fullsatt restaurang men vi hade vårt eget hörn och servicen var på topp!

Många glas blir det
Efter en grym frukostbuffé med bland annat egg benedictine, nybakade croissanter, pannkakor och färsk frukt samlades hela gänget för avfärd till några av Österlens bästa matproducenter (detta kräver ett eget inlägg).

Hela gänget
När vi kom tillbaka senare på eftermiddagen påbörjade vi matlagningen av kvällens middag. Råvarorna var lokala och säsongsanpassade. Vi delades in i grupper som både jobbade och tävlade tillsammans (vårt lag lyckades vinna!!).

Jag, Malin och Lotta gjorde varmrätten

Det vegetariska laget - Amy och Charlotta

Anki och Maria

Emmy

Grabbgänget tillsammans med vår kock och vägledare Thomas

Dukat bord

En av tre fantastiska amus bouche  - havskräfta med krondillsmajonäs

Förrätt - kantarellsoppa

Jag och Emmy njuter av god mat och trevligt sällskap


Varmrätten var helt grym. Inte bara för att jag var med i laget som gjorde den utan för att den var det. Torskryggen var perfekt tillagad, len och god lökpuré (kommer jag att göra igen), grillad vårlök och inkokt steklök. Dessutom hade kocken Thomas gjort en svampvinägrett som var såååå god!


Efter en rejäl bit ädelost, kryddbröd och tomatmarmelad åt vi en Äppel tarte tatin med smak av timjan, hemmagjord vaniljglass och honungsknäck.

Ja, har ni förstått ungefär hur bra vi har haft det? Två nätter på hotell, två hotellfrukostar, två grymma middagar, en tur till Österlens bästa matproducenter och att få umgås med alla dessa härliga människor. Det blir minst ett inlägg till om denna härliga resa. Under tiden kan ni surfa in hos de andra matbloggarna som var med (klicka på deras namn för att komma till respektive blogg) och läsa deras reserapport. Är ni sugna på att göra denna Matresa så kan ni kika här.

12 kommentarer:

Anonym sa...

vilken rolig helg ni haft hoppas du lägger ut recept sen. det är du värd Kram Gittan

Kaksmulan sa...

Vilken härlig bildkavalkad, känns som man kan leva på detta lääänge. Så gott trevligt och mysigt på alla sätt. Tack och kram!

Amy's piece of cake sa...

Underbara bilder som gör att man upplever helgen åter igen. Tack för en superhelg fina Sofie, stor kram!

Remsan sa...

Vilket fint inlägg du fått ihop! Åh... Vad det har varit trevligt denna helg! Ser verkligen fram emot nästa dejt! Kram kram.

Lotta sa...

Att du har orkat och hunnit med en sån rapport redan - jag är impad!

Det är inte klokt vad vi har hunnit med inser man när man läser och tittar så här. En lyxhelg att minnas länge med så mycket härliga upplevelser och bekantskaper.

Och tack för segern - det var gott med cava som pris :-)

Sov gott nu!

Kram Lotta

Katarina sa...

Vilken toppen helg ni haft!!

Kim sa...

Vilka fina bilder du tagit! Och kul att se lite bilder på ersoner också, jag upptäckte att de flesta av mina bilder var på maten... Lite matbloggsskadad... Tack för fint sällskap!

Matarkivet sa...

Så kul att läsa alla inlägg om helgen! Finfina

Matarkivet sa...

Sorry, den kommentaren blev halv... Finfina bilder skulle det ju stå! Får jag lov att låna gruppbilden? Länkar såklart till dig i så fall. :)

Kram

Nina sa...

Å, det låter alldeles underbart! Vilken helg skulle kunna toppa detta=)?

Pernilla sa...

fyyyy, vad tråkigt ni verkar ha haft! eller inte alls. det låter som kanske en av den bästa sortens helger man kan ha, jag är sådär lagom avundsjuk!

hälsa lillskrutten grattis på 1-årsdagen idag! jag hoppas han fick lite tårta att kladda med? ;)

Charlotta sa...

Finfina bilder! Hoppas att Oliver fick ett fint kalas idag, gratta lillkillen från mig :=) Kram!