Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 1 september 2010

Valnötspasta

I helgen gjorde jag en gammal favorit: Valnötspasta. Receptet kommer från Leilas kokbok "guldkant på vardagen" som är så underbart! Denna pastan går snabbt och enkelt att slänga ihop och är så fantastiskt god. Bör dock ätas direkt eftesom det lätt blir lite kletigt och degigt annars om pastan och såsen ligger för länge ihop.

I orginalreceptet är det 1/4 rostade pinjenötter och 3/4 valnötter men jag brukar endast ha valnötter eftersom jag alltid har det hemma och sällan pinjenötter.

Recept till 4 portionen:
200 g valnötter (50g pinjenötter och 150g valnötter)
2 msk ströbröd
1 klyfta vitlök
2 msk god olivolja
flingsalt
svartpeppar
2,5 dl mjölk eller grädde

Mixa valnötter, ströbröd, vitlök, olivolja, salt och peppar. Koka upp grädde eller mjölk och slå det över nötblandningen och mixa ihop. Blanda valnötssåsen med nykokt pasta. Helst spagetti eller linguini. Servera med riven pecorinoost (eller parmesanost)

Passar till allt möjligt. Vi hade lite prosutto, sallad med balsamglaze och stekta svarta trumpetsvampar. Såååå gott!!! Snåla inte med såsen!!!

5 kommentarer:

Remsan sa...

Min absoluta favoritpasta har samma smaker som denna, så detta får jag ta och testa. Massor med nötter och ost. Mums!

Anonym sa...

Vad spännande. Det här måste man ju sätta upp på prova-på-listan

charlotta sa...

cheezus, vad gott! valnötter är en favorit här, kan jag lova. vart bär det av på semester nu då?

charlotta sa...

hey!

tror att jag har lyckats byta adress till bloggen nu, så lägg till www.matrepubliken.se istället för www.bagelsochblabar.se!

kram!

Erka Perka sa...

hej Sofie! Tolkade din kommentar på mitt inlägg om julosten att du också är en jul-junkie? Jag hoppas det stämmer för jag är en riktigt julnörd. ser fram emot att utbyta massor av goda julrecept under december. Trevlig helg!