Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 20 september 2010

Italiensk Frukost

Jag älskar frukost! Det är nästan det bästa jag vet. En bra start på dagen! Ofta är jag väldigt hungrig på morgonen också. Nu på hösten och vintern går jag tillbaka till min grötfrukost. Så gott!!

När man är bortrest och bor på hotell är ju hotellfrukost något extra. Ägg, bacon, frukt, grönsaker, massor av pålägg och kanske en lite kaka eller annan sötsak att njuta av på slutet.

Men i Italien gör man tvärtom. Man äter BARA sötsaker, mycket kakor och helst inga grönsaker och frukter. Vi bodde på fem olika ställen på Sardinien och mönstret på frukosten var densamma. Trodde det var ett konstigt hotell vi bodde på i Rom...men kände igen mönstert....

En eller flera olika sorters marmelader i små portionsförpackningar. Även honung och choklad (typ nutella) i små förpackingar. Mörkt bröd, några små skivor förpackade. Hårt, typ rostat bröd/crostini, i små förpackningar. Och en mängd av olika sorters kakor i förpackningar. Tur att det alltid fanns en liten yoghurt och ibland müsli att grunda med. Även inlagd frukt om man var sugen på det (i sockerlag).

Croissanter, allt från nybakade till fyllda till mjuka med socker på. I denna packade variant var det lite choklad intryckt.

På vissa ställen fanns det vitt bröd. Snustorrt! En liten mini-chokladpaj i en plastförpackning. Torr som snus!

Detta var en av de bättre frukostarna. Uteservering vid poolen. Observera att Johan äter en färsk frukt. Goda juicer!!



Färska mjuka frallor, salami och en skiva ost. Färsk, nybakad, krispig och frasig croissant. Självklart hade alla frukostar gott kaffe. De flesta från automat. Endast på ett ställe stod de och gjorde kaffe "a la minute". Men maskincappuccinon var det inget fel på!

Nä, frukosten är inget att skryta med. Mår nästan illa när jag tänker tillbaka på alla söta frukostar och allt bröd!!
Någon som har samma eller liknande upplevelser?!

5 kommentarer:

charlotta sa...

håller med helt och hållet - jag håller mig i en timme när jag äter en sådan frukost, sen måste jag äta något igen. hopplöst, speciellt när man är på semester!

Anonym sa...

Jag har varit ganska mycket utomlands, bland annat i Bulgarien, Italien, Grekland och Tunisien och jag tycker de hotell jag bott på har haft överlag bra frukostar. Dock men många inslag av sött! Men på alla ställen har det gått att välja bort bakverken i plats för färskt bröd, omeletter, äggröror osv.

Mårtenssons kök sa...

Första gången vi var på semester i Bulgarien så fick vi en hemsk frukst! Grön eller orangefärgat vatten som de tyckte skulle vara juice... Torra rostebrödsskivor, paketerat smör och marmeladpaket. Kaffe och te sen var det allt! Gissa om vi längtade hem till vanlig frukost. Fast vi vågade ändå oss tillbaka och då blev vi nöjda.
Men hotellfrukost kan verkligen vara något av det bästa.

missfranklin sa...

japp, var några dagar i toscana för ett par år sedan och bodde på ett hotell vars restaurang har stjärna i guide michelin (vilket kändes knasigt då det ligger i en pytte pytte liten by). samma sak där; frukosten var bara söt, söt, söt och söt. jag som ju älskar sötsaker tyckte mest det var roligt eftersom vi fick lyxkakor och fruktsallad till frukost. här var det inget torrt utan hembakt, mjukt och maffigt :-)sambon var mindre imponerad men lyckades hitta mjölk och typ havregryn vill jag minnas.

Karin sa...

Jag & min sambo var i Rom och fick precis sån frukost. jag blev själaglad när jag en morgon hittade yoghurt - bara för att upptäcka att det var kolayoghurt, en annan dag chokladyoghurt...