Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 19 augusti 2013

Zucchiniplättar

Det råder Zucchinifeber i detta hemmet. Vi äter zucchini varje dag och det går att trolla ner i det mesta. Wooka, riva, steka, i sås eller i pannkaka. I fredags kväll var jag själv hemma och orkade egentligen inte alls laga mat. Då gjorde jag zucchiniplättar som min konfirmationskompis Sofia tipsat mig om (ja, det är 20 år sedan vi konfirmerades men vi håller kontakten via Facebook).

Jag har kallat det för biffar hela tiden för de blev ganska matiga. Man kan kalla dem vad man vill och servera dem med vad man vill. I receptet stod det riven ost och jag tog halloumi, som jag även stekte i skivor och hade till tillsammans med lite körsbärsplommontomater och "vuxenketchup" (balsamglaze).  Nästa gång testar jag någon annan god och smakrik ost och kanske creme fraiche och räkor till.


Zucchiniplättar med stekt halloumi och tomat

Zucchiniplättar ett gäng
1 normalstor squash
1 ägg
2, 5 dl mjöl
1/2 röd chili
1 dl riven ost
1 klyfta vitlök
Salt, peppar
  • Riv squash på den grova sidan på rivjärnet
  • Blanda ihop ägg och mjöl (här undrade jag om det verkligen inte skulle vara någon vätska med, men det behövs inte....)
  • Vänd ner den rivna squashen, rivna osten, hackade chilin och hackade vitlöken. Smaka av med salt o peppar. Smeten blir väldigt fast och tjock.
  • Stek små plättar i smör i plättlagg eller på stekjärn. 

6 kommentarer:

Bland bakverk och kastruller sa...

Zucchiniplättar blir så saftiga och goda!! Kram

Unknown sa...

Så gott med zuchinniplättar! Få blir nästa vecka! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Systeryster och jag .... sa...

Blir till att pröva Fick zuchini av en kompis idag....

Martina sa...

Mmm, verkar gott, jag har faktisk aldrig testat att göra zucchiniplättar!

Charlotta Ljungblad sa...

Har också zucchinifeber, har gjort zucchinibröd två gånger den senaste veckan, haha!

Millas Hälsoblogg sa...

Nej men nu måste jag testa att göra dessa plättar:)