Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 23 juli 2013

Glaserad färskpotatis och Färskostmousse till grillat

Det känns som jag har semester även om jag jobbar. Det är ju nästan lite lyxigt. Efter jobbet i dag bestämde jag mig för att ta en promenad i det fina vädret. Samtidigt sms:ade jag med en mamma-kompis som var på väg till Härlanda Tjärn med sina två barn. Så efter jag tagit min promenad hängde jag med dem och doppade fötterna i de ljumma vattnet. Vilken härlig kväll! Plötsligt var klockan halv åtta och magen började kurra.

Det blev en repris av gårdagens sallad till kvällsmat. Inte så dumt i dag heller. Något annat som inte var så dumt var när bar ner vår lilla grill på innergården och grillade lite Flankstek för någon vecka sedan. Tillbehören inspirerade Maria mig till, som har den härliga bloggen Made by Mary. En enkel sås på två ingredienser plus lite salt och peppar. Potatisen kokte jag halvfärdiga och glacerade sedan i foliepaket på grillen. Med smakrika tillbehör behöver inte köttet marineras eller kryddas

Grabbarna grillar

Glaserad färskpotatis i Foliepaket 4 pers
ca 1 kg små färskpotatisar
8 vitlöksklyftor
färsk timjan
 
Glasering
ett par klickar smör
0,5 dl olivolja
1,5 msk mango chutney
1,5 msk chiliflakes
2,5 tsk flingsalt
 
  • Skrubba färskpotatisarna och koka dem i välsaltat vatten tills de blir halvfärdiga. Låt dem svalna något.
  • Skala vitlöksklyftorna och krossa dem lätt. Gnid in potatisarna med det rumsvarma smöret, morta flingsalt och chiliflakes och blanda sedan samman resterande ingredienserna till glaseringen. Häll det över potatisarna och blanda runt. 
  • Fördela potatisen på 4 folieark tillsammans med glasering, vitlöksklyftor och timjan. Nyp ihop folien till täta paket. Lägg på grillen och låt dem ligga där 10-15 minuter eller tills potatisen är helt klar.
Färskostmousse
150 g Färskost vitlök och örter
2 dl creme fraiche
  • Vispa ihop med färskost och creme fraiche med elvisp. Smaka av med salt och peppar.
  • Låt gärna stå i kylen några timmar före servering.

Grillad Flankstek, Glacerad färskpotatis, färskostmousse och tomatsallad




2 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Låter supergott:)

Unknown sa...

Mmm...smaskens! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana