Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 16 juni 2009

Brödbak

Idag var det dags för brödbak. Hittade ett recept på Axa´s på Grötbullar.
Orginalrecept:
4 dl AXA Rågflingor
7 dl vatten
1 tsk salt
50 g matfett
6 dl vatten
50 g jäst
2 msk sirap
2 tsk salt
1380g (2,3l) Vetemjöl

Som vanligt har jag lite svårt att följa recept. Vet att det är viktigt att göra det när man bakar men tyckte att det var för mycket vitt mjöl så jag mixtrade lite. Upptäckte då att det behövdes lite mer mjöl. Hade nog totalt minst 1,5 liter. Mjölsorterna jag blandade var grahamsmjöl, grovt rågmjöl, dinkelmjöl, rågsikt och vetemjöl special. Jag hade inte några rågflingor så jag tog hälften boveteflingor och hälften fiberberikade havregryn.

Tillagning:
Koka en gröt av flingorna, vatten och salt i ca 4 minuter i en kastrull.
Lägg i matfettet och låt det smälta.
Tillsätt vatten, sirap och salt. Kontrollera att blandningen inte är varmare än 37 grader.
Smula ner jästen och nästan allt mjölet. Arbeta degen smidig.
Jäs övertäckt i ca 45 minuter.
Knåda degen smidig på bakbordet. Dela i 40 delar och forma till avlånga bullar. Lägg dem på bakplåtsklädda plåtar och jäs under bakduk i 45-60 minuter.
Pensla med vatten och strö på solrosfrön och grädda i 225 grader i 10-20 minuter.
Jag gjorde ett gäng bullar och två längder. Att pensla och strö på solrosfrön och flingsalt var mitt eget påhitt.
När bullarna var nygräddade åt vi dem med kokt skivat ägg, tonfiskröra och grönsaker. I röran hade jag:
en burk avrunnen tonfisk i vatten
en halv burk creme fraiche med franska örter
en msk majonäs
en msk sweet chilisås
salt och peppar




Goda kvällsmackor och härlg bakdoft i hela lägenheten.

1 kommentar:

chili sa...

mysig blogg:) Glad midsommar!:)