Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 4 januari 2015

Saffranskyckling med apelsin

Man blir ju lite lätt snurrig av alla dessa helger, klämdagar och ledighet. Jag har "bara" varit ledig två dagar, 22-23 december men det känns som jag knappt jobbat alls. Jag känner mig utvilad, pigg och full av energi. Jobbat måndag, tisdag och fredag veckan som gått och ska jobba i morgon. Men konstigt blir det med söndag idag, fredag i morgon och sen söndag igen. Därefter är allt som vanligt igen. Johan är hemma med Oliver vilket är en halv ledighet bara det att slippa tänka på dagishämtning och lämning. 

I dag har det varit fantastiskt fint väder och vi tillsammans med halva Göteborg var i Delsjöområdet och grillade korv. Vi fick kryssa oss fram på cyklarna i motionsspåret bland söndagsmotionärer på promenad, löptur eller rullskidor och det var svårt att hitta en egen liten plats. Lyckades till slut hitta en plats på en udde men fick snabbt sällskap. Men det var bara trevligt. 

Lite is på Delsjön
Korvgrillning i solen
Att grilla korv kräver inget recept. Kanske bara lite knep att få en bra eld. Så idag tänkte jag bjuda er på en Kycklingrätt som jag gjorde när vi var i Skåne innan jul. Att det är saffran och apelsin i behöver inte betyda att det är en julrätt. Och om det nu är det så är ju inte julen riktigt slut. Den sista julhelgen (Trettonhelgen) är ju nu i början av veckan och sen är det tjugondagsknut innan julen är helt slut.

Jag tillagar aldrig hel kyckling, vilket jag insåg att jag måste börja göra. Gott, saftigt, enkelt och relativt billigt. Kycklingen gör sig inte riktigt på bild men ni får läsa er till hur gott det smakade. Och såsen! Glöm inte att ta tillvara den underbara skyn som blir. Mmm, vilken sås.....

Hel kyckling i ugn med massa gottigheter
Saffranskyckling
1 hel kyckling
1 pkt saffran
1 apelsin
1 äpple
50 g smör
salt och peppar
1 gul lök
några vitlöksklyftor
  • Skölj av kycklingen och torka den torr med hushållspapper. Lägg den i en ugnsfast form.
  • Dela apelsin, äpple, lök och vitlök i klyftor och lägg i och runt om kycklingen. 
  • Blanda smöret med saffran, salt och peppar. Gnid in kycklingen och gör små snitt och stoppa in lite smör under skinnet. 
  • Ställ in kycklingen på 175 grader i ca 1,5 timme. Ös kycklingen då och då med smöret som smälter och apelsinsaften som ligger runt omkring. 
  • Skär upp kycklingen och servera.
Såsen
  •  Sila av skyn som blir från kycklingen direkt i en kastrull. Koka upp, blanda ner önskad mängd grädde (ungefär lika mycket som sky), smaka av med salt och peppar och red av med maizena.
 

Kycklingen åt vi tillsammans med den makalöst goda guldgula såsen, rostad brysselkål och morot och kanelcouscous. Ett bra grundrecept på hel kyckling som jag snart gör igen.

2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Hel kyckling är kanoners, det blir just så saftigt som du skriver och vi lagar det gärna som söndagsmiddag. Saffran är gott året om, så vi lägger receptet i banken!
Ja här har vi ju varit lediga så länge så vi vet knappast ut eller in:) I går var det söndag och i morgon är det söndag igen, snacka om att veckorna går snabbt!

Livsnjutarnas Gourmetkök sa...

Vi har faktiskt hel kyckling i frysen och det här lät ju fantastiskt gott. Vattnas ju i munnen på oss redan ;)Receptet sparas!