Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 8 januari 2015

Ugnsbakad lax med fetaost och soltorkad tomat

Tittar ni på Sveriges Mästerkock? Det gör jag! Imponerad av hur många duktiga amatörkockar det finns och hur alla vågar ställa upp trots blandad talang. Johan tycker att jag skulle ställa upp men jag skulle verkligen inte våga. Känner inte att jag har finessen, smaksäkerheten och självförtroendet. Jag är mästerkock i mitt eget kök:)

En hel del av den mat jag lagar och lägger upp ser kanske ut som en flygplansolycka men det smakar oftast gott. Jag lagar oftast enkel mat som ska passa hela familjen, både till vardag och helg. Det är lättast så. Det får inte heller ta för lång tid. God mat behöver inte ta lång tid att laga tycker jag. Någon av helgerna som passerade lagade jag till denna laxen med soltorkad tomat, vitlök, fetaost och potatismos till. Väldans gott om jag får säga det själv. Flygplansolycka skulle nog Mannerström tycka:)

 
  
Ugnsbakad lax med fetaost och soltorkad tomat
4 portionsbitar lax, ca 125g per portion
ca 5 st soltorkade tomater i olja
1-2 vitlöksklyftor
100 g fetaost
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
  • Lägg laxbitarna i en ugnsfast form. Skär ett snitt längs med hela biten (inte rakt igenom). Smula fetaosten och lägg i fickan.
  • Mixa tomat och viltöksklyftor. Blanda med creme fraiche och grädde i en kastrull. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Häll såsen runt laxen. 
  • Baka laxen på 200 grader i ca 15 minuter.
  • Servera med potatismos och sallad.

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Nope, framför Mästerkocksjuryn ser du heller aldrig någon av oss stå, hugaligen! Men all heder till dom som vågar och vill.
Och ser en flygplansolycka ut som denna så verkar det ju inte så farligt faktiskt...:)

Martina sa...

Får också alltid kommentarer från familjen och kollegor om att jag borde ställa upp men nej tack, stå där och göra bort sig och bli utskälld av proffskockarna ;-) Det är lätt att vara mästerkock i sitt eget kök men att stå framför kamerorna och "röra ihop" något, det är nog en helt annan sak!

Charlotta Ljungblad sa...

Jag missar alltid de där matlagningsprogrammen och känner mig hopplöst utanför när mina vänner diskuterar det senaste avsnittet, haha! Det enda jag kommer för mig att se på tv är typ På Spåret. Kram!

Livsnjutarnas Gourmetkök sa...

Flygplansolycka, det var ett bra och målande ord, det händer ofta i vårt kök. Nej, inget tv-programsdeltagande för vår del heller, det skulle nog inte nerverna hålla till. Vi nöjer oss att vara mästerkockar och mästerbagare i vårt eget kök, gott så!

Håll i hatten nu när Egon drar förbi! Fortsatt trevlig helg till dig!