Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 11 januari 2015

Pasta med Salsiccia

Jag är en fryshamstrare! Gillar inte att slänga så så fort det blir lite rester över så lägger jag det i små burkar i frysen. Gör jag en god sås har jag svårt att slänga den. Blir det en klick potatismos över lägger jag den i en burk. En korv i en påse. Perfekt när man snabbt behöver kvällsmat till Oliver till exempel. 

I senaste numret av Matmagasinet hittade jag ett recept på Pasta med Salsiccia. Lät ju gott och kom på att jag hade lite sån där god salsiccia i frysen som legat där och väntat på sin tur ett tag. Det ska ju vara den färska, inte de där fusk-salsiccian som finns bland de "kryddiga" korvarna. Antingen grillar/steker man den som den är eller så drar man av skinnet och använder köttet och gör något gott på. Tex denna pastan. Det ser mest ut som en tomatsås men däri gömmer sig gott kött som ger riktigt god smak.

Färsk Salsiccia

Pasta med Salsiccia 3-4 port
1 gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
olivolja
350 g färsk salsicchia
1 burk finkrossade tomater, 400g
1/2 tsk torkad rosmarin
salt och peppar
  • Fräs lök och vitlök i oljan så den blir mjuk.
  • Snitta upp korvskinnet och plocka ur korvfärsen. Smula ner den med löken och stek tillsammans ett par minuter. 
  • Häll i tomatkross och rosmarin. Sjud såsen ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. 
  • Servera såsen med nykokt pasta och färskriven parmesan.

God vardagspasta med mycket smak från Salsiccian i såsen

1 kommentar:

Charlotta Ljungblad sa...

Det här är Calles standardrätt! Hade han fått välja en enda rätt i hela världen att äta för resten av sitt liv hade han valt den här, haha.