Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 19 januari 2015

Trattkantarellsoppa med bacon

De där meteorologerna sa att vintern skulle komma nu. Njae....lite vitt slask på marken kallar jag knappast vinter. Det får nog bli heltäckande vitt så man kan göra en snögubbe och gärna några minusgrader på termometern innan jag kallar det vinter. 

I väntan på veckans 3-dagars Barnkasse från Lina så blev det soppa till kvällsmat av Trattkantareller som jag förvällde i höstas och la i en liten påse i frysen. Är ganska dålig på att göra soppa. Kanske har det vinterns frånvaro att göra? Har inte känt mig sådär frusen och i behov av värme inifrån ännu. Oavsett så är ju soppa oftast både enkelt, billigt och väldigt gott! 
 
Trattkantarellsoppa med bacon och ostsmörgås   
 
Trattkantarellsoppa ca 4 portioner
2-3 dl förvällda trattkantareller
1 gul lök
0,5 dl rött vin
1 grönsaksbuljongtärning
5 dl vatten
3 dl vispgrädde
salt och peppar
  • Skala, tärna och fräs löken i smör i en kastrull. Låt den bli mjuk men inte få färg. 
  • Tillsätt trattkantarellerna och låt dem fräsa tills all vätska försvunnit.
  • Tillsätt vinet och låt det koka in.
  • Tillsätt buljongtärning, vatten och grädde. Koka upp och låt småputtra i 10-15 minuter.
  • Mixa soppan slät med en stavmixer och smaka av med salt och peppar.
  • Kanperstek ett paket tärnat bacon och toppa soppan med (eller låt bli om du vill ha en vegetarisk soppa). Servera med en smörgås med en god ost.

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Nej den där vintern lyser verkligen med sin frånvaro, här är det nästan mest vårkänslor i luften med fågelkvitter. Visserligen är det lite kallare nu, men under nollan har det inte krypet - tack och lov:)
Inte heller har det lagats så mycket soppa, förmodligen av samma orsak som din.

Charlotta Ljungblad sa...

Kantarellsopp är något av det bästa jag vet i soppväg! Har tyvärr inga torkade kantareller på lut, buhu!

Pernilla sa...

NU KOMMER DEN! fast jag tror inte den tänker stanna, men just nu ser den ut att komma iaf om man tittar ut...

det är tråkigt att bo ihop med en svamp-hatare, för kantarellsoppa och andra svampsoppor är ju gott. fast jag tycker ju att all soppa är god förstås, och bryr mig inte alls om huruvida det är vinter eller ej när jag äter den :)