Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 27 maj 2014

Hamburgerpaj

Det närmar sig långhelg igen. Så i morgon är det "fredag" igen vilket betyder fredagsmys. Själv ska jag ut på stan och roa mig. Förs middag med Ida och Frida på "Miss Sophie"och sen ska vi sluta upp med annat folk från jobbet för att lyssna på Arvingarna. Ja, ni läste rätt. Men det är inte dansbandet Arvingarna utan coverbandet Arvingarna. Vi får väl se hur det blir...

För ett par fredagar sedan gjorde jag en Hamburgerpaj. Receptet hittade jag hos Sara på Vardag.nu. Sesamfrön i pajdegen, smaksatt med ketchup och senap och sen toppad med tomat, inlagd gurka och ost. Egentligen cheddarost jag hade riven ost hemma så det fick det bli. Lite annorlunda recept på köttfärspaj men väldigt god.


Hamburgerpaj

Pajskal:
1 dl sesamfrön
2 1/2 dl mjöl (vetemjöl eller annan mjölblandning du föredrar)
100 g smör
2-3 msk vatten

Fyllning:
Smör/olja att steka i
1 gul lök
500 g nötfärs
2 msk ketchup/tomatpuré
1 msk amerikansk/fransk senap
(2 tsk worcestershiresås)
Salt, peppar
2 tomater
4 msk inlagd gurka
150 g riven cheddarost (eller annan riven ost)
  • Sätt ugnen på 225°. 
  • Blanda snabbt ihop ingredienserna till pajdegen till en smidig deg. Tryck ut i en pajform och ställ i frysen/kylen medan du fixar pajfyllningen. 
  • Fräs hackad lök. Höj värmen och bryn färsen. Smaksätt med ketchup, senap och worcestershiresås. Smaka av. 
  • Nagga pajdegen med en gaffel innan du förgräddar den mitt i ugnen i 10 min. 
  • Hacka tomater och gurka och blanda med osten. 
  • Sänk ugnsvärmen till 200°. Fyll det förgräddade pajskalet med köttfärsen och toppa med tomat-gurk-oströran. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 min.
  • Servera med sallad.

 
 

2 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Ska bli kul att höra vad du tycker om Miss Sophie - har varit på väg dit några gånger men har för mig att deras veg-utbud är lite skralt så det har liksom inte blivit av att vi kommit dit ännu… Hoppas ni får en fin helg! Kram!

Sara på Vardag.nu sa...

Kul att du gillade pajen!