Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 2 mars 2014

Chokladbröd

Småkakor är fint det! Går snabb och lätt att baka och är väldigt gott. Så kan man äta mer än en eftersom de är så små. Så i eftermiddag när jag hade lite tråkigt så bakade jag Chokladbröd.  "Inte så tunna", hade Johan som önskemål. Tryckte inte till dem så mycket och de blev tjocka och goda.

Att ha en 2,5-åring som hjälpreda är allt annat än tråkigt. Det gäller att hänga med i svängarna och se så det inte hamnar salt i smeten, inte provsmakas för mycket och sätter på vispen vid fel tillfälle.


Chokladbröd ca 50 st
200 g smör
2,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Garnering:
1 ägg
pärlsocker, strössel eller annat pynt
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Rör smör och socker mjukt och poröst.
  • Blanda ner vaniljsocker, kakao och ägg.
  • Rör ihop vetemjöl och bakpulver och arbeta snabbt ihop degen.
  • Dela degen i fyra delar. Rulla till längder som är lika långa som plåten.
  • Lägg på bakplåtspapper och tryck till lite. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
  • Grädda mitt i ugnen, 12-15 minuter. Skär längderna till sneda, ca2,5 cm, kakor, direkt efter gräddning. Låt svalna.

Svårt att låta bli att smaka på resultatet

Välfylld kakburk

9 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Haha, det är så himla sött att du och Oliver har typ samma frisyr! Kärlek!

Systeryster och jag .... sa...

det är för det mesta kul att baka med sina godingar... kolasnibbar prövade vi sist och det blev bra...
vilken söt hjälpreda du har ..

Sara på Vardag.nu sa...

Chokladsnitt är pappas favvo, det äts det i ohemult stora mängder i det huset. Småkakor är ju alltid fint, lagom med got litet och sött efter maten om man är sugen. Perfekt att baka med småttingarna också! :D

Ann-Sofi Matsafari sa...

Det här är barndomsminnen för mig. De här kakorna bakade alltid jag och farmor! Det var tider det:)

Mårtenssons kök sa...

Ja tack, och gärna med ett glas iskall mjölk om det går bra!

MorMona sa...

Vilka godingar!!

Matarkivet sa...

Mina favoritsmåkakor!! Enda problemet är att de är mer beroendeframkallande än chips!

Remsan sa...

Åh... Chokladbröd är nostalgi! Vi slogs alltid om de lite brända ojämna ändbitarna. De fina raka skulle mamma ha till kalasen.

Kim sa...

Åh småkakor! Det var alldeles för länge sedan jag bakade något annat än bröd nu...
Han är för söt Oliver!