Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 20 mars 2014

Citronrulltårta

I går hade vi en sån där trevlig Matbloggsträff här i Göteborg igen. Tio matglada samlades hos Matrepubliken-Charlotta. Små rätter med vår-tema dukades fram. Sallader, ägg, grönsaksbiffar, såser, sparris, vinbladsdolmar, soppa.... Jag hade gjort en Ramslökssoppa som jag bjuder er på en annan dag.

Jag hade även gjort en Citronrulltårta. Citron tycker jag är lite sådär vår-fråscht i smaken. Rulltårta är däremot inget jag bakat så många gånger och det är minsann svårare än vad man kan tro. Mammas brukar bli sådär fluffiga och goda medan denna blev lite mer kompakt. Men citronsmörkrämen som fyllning gjorde att man kunde ha överseende med den kompakta kakan :).

Citronrulltårta
Citronrulltårta
3 ägg
1,5 dl strösocker
finrivet skal av 1/2 citron
3/4 dl potatismjöl
1 msk vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
2,5 dl florsocker
finrivet skal av 1 citron
saften av 1/2 citron
  • Sätt ugnen på 200 grader. 
  • Dela äggen i gulor och vitor. Vispa vitorna till ett hårt skum. Tillsätt hälften av sockret under vispningen. Tillsätt resten av sockret och vispa några sekunder till. Tillsätt citronskalet och gulorna, en i taget.
  • Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver. Vänd försiktigt ner i äggsmeten.
  • Bred ut smeten jämnt på ett bakplåtspapper på en plåt, inte enda ut i kanterna. Grädda rulltårtsbotten näst längst ner i ugnen i 8-10 minuter.
  • Låt den svalna något och vänd sedan upp den på ett sockrat bakplåtspapper. Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret och dra loss det från kakan. Lägg en bakduk över bottnen så den inte torkar. 
  • Vispa ihop alla ingredienserna till fyllningen till en smidig smet. Bred den jämnt över den avsvalnade bottnen.
  • Rulla ihop rulltårtan försiktigt på långsidan. Ta hjälp av pappret som ligger under. Låt rulltårtan vila lite med skarven neråt. Förvara i kylen och ta fram den en stund före servering.
Kakkalas

7 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Åh, det vattnas i munnen av bilden. Både för att den verkar god och för att den innehåller citron. Mmmmm!

Kram kram

Min Lilla Kokvrå sa...

Har själv snöat in på citrontemat den här veckan. Citronpaj och citronmousse har det hittills blivit, ett recept på citronrutor ligger och väntar och en citrussallad blir det till efterrätt ikväll. Får helt enkelt lägga till citronrulltårta till listan oxå, den ser ju för frestande ut för att låta bli :)

Trevlig helg!
Birgitta

Kim sa...

Jag älskar citron. Oavsett årstid. Men den där soppan - den drömmer jag om!
Trevlig helg!

Mårtenssons kök sa...

Var det någon som sa ramslökssoppa? Det ser vi fram mot, vi har några påsar ramslök kvar i frysen och snart är det redan dags för ny säsong.

Systeryster och jag .... sa...

rulltårta är en underskattad go kaka
gott gott

Sara på Vardag.nu sa...

Citronrulltårta, det låter underbart gott! Ja, allt annat låter också fantastiskt. Ramslökssoppa, liksom! Den ser jag ram emot!

Matarkivet sa...

Så gott! Har nog inte gjort rulltårta själv någon gång, det är en typisk mamma-kaka. :)