Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 28 mars 2014

Björnbärsglass med vit chokladsås

I går hade jag tjejmiddag med en kollega och en fd kollega. Vi träffas ju lite då och då, skvallrar, äter och dricker gott. Även om en av tjejerna är min kollega så träffas vi inte speciellt ofta då vi jobbar på olika avdelningar i olika delar av huset så vi har alltid mycket att prata om.

Som avslutning på middagen bjöd jag på en Björnbärsglass med Vit chokladsås. Glassen var enligt tidningen Buffé, där jag hittade receptet, lite nyttigare. Inte så söt vilket gjorde att den söta såsen passade väldigt fint till.


Björnbärsglass med Vit chokladsås 4 portioner
250 g frysta björnbär
2 äggulor
5 msk honung
1 dl färskost
1,5 dl vispgrädde
blåbär (färska eller frysta)

100 g vit choklad
1 dl vispgrädde
  • Halvtina björnbären. Mixa björnbär, äggulor, honung och färskost med en stavmixer.
  • Vispa grädden och rör ner dem i bärmoset.
  • Frys allt i en bunke i minst 4 timmar.
  • Vit chokladsås: Hacka chokladen. Värm grädden i en kastrull. Rör ner chokladen och låt den smälta. 
  • Ta fram glassen ca 30 minuter före servering. Servera med chokladsåsen och halvtinade eller färska blåbär.

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Låter som en supergod glass!!! Björnbär är mitt favoritbär.

Sara på Vardag.nu sa...

Den där glassen låter jääääättegod!

Pernilla sa...

Min dator vill verkligen inte att jag kommenterar på din blogg så nu försöker jag från mobilen istället... Vi satt också och spanade på den där glassen i buffé, låter supergod!

Remsan sa...

Jag såg också det där recept när jag bläddrade i pappas Buffé och blev sugen. Ser fantastiskt gott ut!

Matarkivet sa...

Jag dreglade över detta redan på insta, tack för att du lade ut receptet! :)