Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 25 mars 2013

Våffeldagen

I dag är det våffeldagen! Äter ni våfflor? Hur äter ni dem? Man kan ju äta dem med så mycket annat än sylt och grädde. Varför inte göra matvåfflor med pesto i smeten och lufttorkad skinka till? Eller löjrom, finhackad rödlök, creme fraiche och räkor? Eller kanske chokladvåfflor med glass och chokladsås? Variera mera!

I går var det meningen att vi skulle få besök av en mammakompis med familj. En träff som vi bokat sedan länge men som en magsjuka satte stopp för. Tråkigt! Hoppas vi kan boka in en ny träff snart igen.

I stället bjöd jag in hela familjen på våfflor. Vi blev tolv stycken som åt så mycket våfflor vi orkade. Jag serverade dem med sylt, grädde, vaniljglass och en stor skål med fruktsallad. Då jag stod och brassade våfflor i två järn så blev det inte mycket foton. Fick hålla mig framme för att få en våffla själv:).


Hela stora familjen på våffelkalas
Brukar variera recept lite och denna gången blev det detta från Rutiga Kokboken.
Vardagsvåfflor 10 laggar
50 g smör
2 ägg
5 dl vetemjöl
6-7 dl mjölk
en gnutta salt
  • Smält smöret och låt det svalna.
  • Vispa sönder äggen i en bunke. Tillsätt allt mjöl och hälften av mjölken. Vispa klumpfritt.
  • Tillsätt salt, smör och resten av mjölken. 
  • Grädda våfflor!


Oliver gillade våfflor

Alla fyra syskon samlade

Kusinerna med påskägg från mormor

7 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Här har det också gräddats våfflor.
Jag åt mina med glass och hjortronsylt. Smakade utmärkt!!

Anonym sa...

Vi gräddade cirka 250 våfflor på jobbet idag :-) Lill-killen har verkligen blivit stor, jag förstår inte så fort tiden går!

Pernilla sa...

jag åt inte en endaste våffla, det är en tradition jag tänkt hålla mig fast vid tills jag dör tror jag ;) men våffelkalas med hela familjen låter visserligen trevligt!

Anonym sa...

Vi åt våfflor på mandelmjöl och kokossocker med grädde, jordgubbar och blåbär.

/Bea

Lotta sa...

Vilket underbart våffelkalas! Blev inga våfflor alls för mig men skulle gärna göra dem lite mer matiga. Man kan ju t.ex. blanda ner lite dill och slänga på något gott som skagenröra!

Mårtenssons kök sa...

Åh, snart trillar vi väl dit och gräddar våfflor någon dag, smakar väl lika gott fast det inte är dagen D:)

tina sa...

Härligt med våffelkalas! Vi åt vära våfflor i söndags. Varannan med löjrom, smetana och rödlök, varannan med brunost och hallonsylt. Gott!