Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 19 mars 2013

Dumpingsafton @ Idas crib

I går hade vi Dumplingsafton hos kollegan Ida. Tänk er en kväll med mathantverk, grymma smaker, härliga skratt, god dryck och mätta magar. Ida var arbetsledare, hade handlat, förberett råvaror och gjort en pedagogisk arbetsbeskrivning.

Jag hade köpt med mig ett väldigt gott vin:  Cono Sur Bicicleta  Gewürztraminer. Ett chilenskt druvigt och blommigt vin som passade fint till asiatiska smaker.

Jag och Maria i full gång

Vi gjorde fyra olika fyllningar, några olika sallader och tre dippsåser till. Det var två ångade och två friterade knyten. De ångade innehåll kycklingfärs och karré och de friterade entrecote och svamp. Mina favoriter var kycklingfärsen och entrecoten. Ojojoj.....smaklökarna slog glada volter i munnen!!!

Kycklingfärsfyllning
400 g kycklingfärs
2 st citrongrässtänger, fin hackad
1 st solovitlök, fin hadckad
2 st röd chili, fin hackad
5 stänger med salladslök, hackade
Färsk Koriander efter smak och tycke

Blanda samman alla ingredienser, stek ett smakprov och smaka ev av med salt och peppar. Fyll sedan iDumplings ark. Ånga!

Jag gjorde kycklingfyllningen och  fyllde knytena

Idag hade förberett Karré och Entrecoten då de skulle långkokas a la Pulled Pork fast med lite andra smaker. Jag tror Ida tillagade 2 skivor av varje vilket räckte till ca 25 knyten av vardera.

Karrén hade kokts i en buljong smaksatt med Ketjap Manis, Lakritsrot och citrongräs. Sedan finfördelad och fått dra över natten med Terriakisås och Ketjap Manis. Innan dumpingsarken fylldes blandades köttet med 1 msk färskriven ingefära, 1 tsk sesamolja och 1 tsk rostade sesamfrö.

Entrecoten hade kokts i en buljong smaksatt med tomatpuré, Whiskey, Hoison sås och malen koriander. Sedan finfördelades köttet för att sedan dra över natten med Hoisin sås. Före fyllning i wonton ark blandades köttet med 1 msk rostad kokos. Knytena friterades gyllenbruna i en fritös.

Svampfyllning
2-3 msk sesamolja
½ solo vitlök, finhackad
ca 3 cm ingefära, fin riven
200 g strimlad/hackad blandsvamp
1 tsk malen koriander
1 msk sweet chili
1 tsk risvinäger eller vitvinsvinäger
2 st salladslökar, tunt skivade

Stek vitlök och ingefäran i sesamoljan. Tillsätt svamp och stek hastigt, tillsätt koriandern, sweet chili och
vinäger. Smaka av med salt och pappar. Låt svalna något och vänd i salladslöken. Fyll won ton-arken med fyllningen. Fritera tills de fått en gyllenbryn färg.

Frida och Maria hackar och fyller
Ida var en fantastisk arbetsledare
Fin-fina knyten
Dumplingsknytena ångas
Fritösen gick varm
Gyllenbruna underbart goda knyten
Dukat bord med många goda tillbehör

Vi hade tre dippsåser. Plommon och ingefärssås (färdig på flaska), japansk soya blandad med sesamolja samt en mangosås smaksatt med kanel och chili som Ida mixtrade ihop.

Bara att hugga in!

 Några smakrika och egentligen väldigt enkla sallader och tillbehör hade vi till:

Mango- och Chili-salsa
1 mango, tärnas i önskvärda bitar
1 röd chili, fin hackad
Smörgåskrasse

Blanda samman, klart!

 
Gurksallad
1 gurka, skalad och urkärnad hackas/ tärnas i önskvärda bitarr
risvinäger eller vitvinsvinäger
Socker, en nypa
½ röd pappar

Blanda samman, smaka av!


Bladsallad
Babyspenat och solrosskott
Sesamolja
Olivolja
Sesamfrö, rostade

Blanda samman allt, smaka av!

 
Syrad gulbeta och fänkålssallad
2 gulbetor, strimlas tunt
½ fänkål, strimlas tunt
1 äpple, strimlas tunt

Blanda ihop, tillsätt vinäger, olja och salt och peppar


Enkel och fräsch sallad

Kan ni på något sätt förstå hur mätta vi blev? Men vi var så nöjda och kanske lite förvånade över att det var ganska enkelt att göra dumpings. Men vi tackar Ida för allt förarbete hon hade gjort. Vi okynnesåt tills faten var tomma. Och sen åt vi dessert. Men den får ett eget inlägg.

Tack Ida för en grymt god och trevlig kväll. Som ni kanske ser är recepten något ungefärliga så undrar ni något så fråga på så ska jag försöka ge er ett bra svar;).

14 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Men shit vad gott! Vad ni kan, ingen dålig matträff det där.

Kram kram

Veronica sa...

Mmm, hemmagjorda! Jag har ätit dumplings en gång och det var på Vanessas Dumplinghouse i Chinatown, NY. En smakupplevelse!

Idahlinaho sa...

Nämen där ser man.... Tyckte jag kände igen den där Maria å så är det ju Maria som hängt på öppna förskolan i Gråbo och som syr fina mössor... Världen är liten ;)) älskar dumpings, oj vad ni legat i där... Ser supergott ut, blir alldeles hungrig här! ;)

Mårtenssons kök sa...

Gud så gott, vilken kanoners matdate ni hade! Vi är helt dumplings-otestade men det verkar ju vara något som måste tas tag i och förändras.

Lotta sa...

Alltså. Wow alltså. Nu förstår jag bättre. Trodde att du roddade ihop allt själv hemma hos dig när jag såg bilderna på Instagram. Inte för att det är mindre imponerande med flera inblandade men då är du inte Gud alltså :-)

Unknown sa...

Oh, vad gott! Dumplings påminner väldigt mycket en rysk traditionell maträtt, pelmeni, där man också har speciellt pastadeg och fyller den med olika köttfyllningar och sedan kokar dem! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Ljuvligmat.blogg.se sa...

Oj, så gott och vad proffsigt det ser ut. :)

Matarkivet sa...

OJOJ så gott! Dumplings vill jag också testa att göra själv, är ju så himla gott! Ska definitivt bokmärkas!

MÅ Gott sa...

Jag har aldrig ätit dumplings. Man verkar nästan bli beroende om man börjar, i alla fall låter det så på vissa dumplingsälskare. ;)

Pernilla sa...

fy fabian vilken fin måndag! förstår att ni åt så att ni sprack, det skulle jag också ha gjort :)

Nina sa...

Oh, det låter som en alldeles fantastisk kväll. Och så gott sen! Alldeles sugen blir man=)

Lisa sa...

Jag har varit sugen på dumplings i en evighet.
Har inte ätit det sen jag var i Hongkong 2005!
Är dock lite låst då maken inte tål gluten.. :S
Ser å låter makalöst gott!
Hade ni färdigköpt deg?
Var är ångkorgen köpt?

Kram Lisa

Remsan sa...

Vilken middag! Både kul pyssel att göra tillsammans och så gott det ser ut! Jag måste ta och skaffa mig en sådan där korg för ångkokning. En dumplingskväll måste jag bara få till.

tina sa...

Dumpling alltså, jag har inga spärrar när det kommer till att äta dumplings. Så h-i-m-l-a gott!