Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 17 februari 2013

Pulled Pork på Vildsvin

Tillbaka från en helg i skåneland. Jag var ledig i fredags och vi kom i väg redan efter frukost. Lunch åt vi på Gröna hästen i Laholm. Är ni hungriga när ni passerar Laholm runt lunchtid så kan jag rekommendera detta hak. Har varit där några gånger nu och mycket bättre än alla hamburgerkedjor i världen som är det enda alternativet när man ska ha ett mat-stopp på vägen.

I Skåne har vi besökt lite vänner, familj, ätit och fikat. Ungefär som vanligt. Lika trevligt som mätt. På lördagskvällen åt vi Pulled Pork gjort på Vildsvin. Då vi var på vift hela dagen var det mamma och pappa som fick vakta ta hand om köttet under dagen. Jag fick äran att "gaffla" sönder köttet och fixa tillbehören. Väldigt lite jobb för ett väldigt gott resultat.

Lätt att dra sönder med två gafflar

Pulled Pork på Vildsvin
1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit (Vildsvin eller Gris)
3 tsk salt
3 krm nymalen svartpeppar
2 gula lökar
1/2 vitlök
1 flaska barbequesås hickory (à 250 ml)

  • Sätt ugnen på 125°C.
  • Krydda köttet runt om med salt och peppar. Lägg det i en stekgryta med lock som tål ugnsvärme.
  • Skala och skär löken i klyftor. Skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan. Häll på barbecuesåsen så det täcker kött och lök. Sätt på locket, låt köttet stå i nedre delen av ugnen 4–5 timmar, tills det är riktigt mört. Ta ut grytan och vänd köttet några gånger.
  • Dra isär köttet direkt i grytan med en gaffel så det faller isär och blandas med såsen.

Sönderdraget kött blandat med såsen

Köttet åt vi tillsammans med bakeoff mini-baguetter (eller hembakt ljust bröd om man har lust med det), salladsblad och grönsaker. Så enkelt, så gott och mycket smak!! Självklart går det att göra på "vanligt svin". Nästa gång ska jag testa att göra på nötkött. Någon som har ett bra recept på det så får ni gärna dela med er.

Pulled pork på Vildsvin i litet ljust portionsbröd

12 kommentarer:

Anonym sa...

Gööööött! I dubbel bemärkelse ;)

/Bea

Anonym sa...

Gott, kan man köpa vildsvin där ni bor? Jag har bara ätit det på landet, där grannen skjuter själv, himlans gott är det!

Lotta sa...

Låter som en superhelg i Skåne!

Det verkar som att man kan dra nästan vilket slags kött som helst med bra resultat. Se jättegott ut!

Systeryster och jag .... sa...

låter väldigt gott

Har bara ätit grillat vildsvin och det var fantastiskt gott...

Ha en bra dag

Charlotta sa...

Coolt! Skickar vidare receptet till mina föräldrar, de kommer tycka om det här!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Pulled pork älskar jag! Men på vildsvin var något nytt:) Jag undrar hur det smakar?

Mårtenssons kök sa...

Låter inte dumt alls, gris som gris:)
Härligt med alla goda ildsvinsrecept som dyker upp här och var, vi kan ju behöva all inspiration vi kan få.

Bland bakverk och kastruller sa...

Pulled pork gjorde för första gången nu för nån vecka sen, receptet kommer på bloggen så småningom.
Jag jobbar själv i Laholm men har inte den blekaste var Gröna hästen ligger, bor dock inte där utan kör bara till jobb och tillbaka.

Kim sa...

Jag vill också ha ett vilt svin i mitt kök!
Gjorde pulled beef för ett slag sen, mixtrade ihop en egen sås med lite av varje: http://tantrussinsbak.blogspot.se/2012/12/jag-drar.html

Kaksmulan sa...

Jag är väl snart den enda i bloggvärlden som inte lagat pulled pork men det får det nog bli ändring på det är ju såå gott! Ska själv köra hem till Skåne imorgon så jag blev lite nyfiken på Gröna Hästen, är det en vägkrog??

Remsan sa...

Jag har också varit sugen på att testa med vildsvin, men har bara en bog i frysen och rädd att det är för lite fett i den. Testa Jonas Crambys beef chili tacoi som iofs tillagas i bitar, men också faller isär. Eller använd hans kryddning men till ett helt köttstycke.

Anonym sa...

http://livewellnetwork.com/Steven-and-Chris/recipes/Cocoa-Rubbed-Pulled-Pork/8600713

Älskar pulled pork. Tyvärr är barnen inte så förtjusta i bbq-sås så jag har fått leta andra varinter. Hittade då denna som funkar både till gris och nöt. Själv har jag svårt för fläskkarre eftersom jag inte tycker fettet försvinner tillräkligt vid tillagning så jag använder skinkstek. I receptet ovan använder de bog. Anything goes verkar det som ;)