Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 4 november 2014

Rödbetspaj med getost

Jag är oftast inte jättesugen på att lägga massa tid på att laga mat på fredagskvällar. Vill helst bara äta, ta ett glas vin och landa i soffan. I fredags åt vi rödbetspaj med getost. Redan dagen innan gjorde jag pajdegen och kokte rödbetorna. Snabbt och enkelt gjorde jag sedan klart pajen och serverade den med en enkel sallad. Degen smaksatte jag med sesamfrö och timjan och pajen toppade jag med solroskärnor och honung.

Blodigt röd paj till halloween :)
Rödbetspaj med getost
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
0,5 dl sesamfrön
1 tsk torkad timjan
2 msk vatten
  • Nyp ihop alla ingredienser till en pajdeg. Förvara i kylen.
  • Kavla eller tryck ut degen i en pajform. Förgrädda på 225 grader i 10 minuter.
Fyllning:
1 gul lök
4 st kokta rödbetor
100 g getost/chevre
2 dl creme fraiche
3 st ägg
timjan, salt och peppar
flytande honung
solroskärnor eller valnötter
  • Skala och skiva löken tunt. Bryn den mjuk och gyllenbrun i smör. Tillsätt rödbetor i klyftor samt timjan och låt fräsa ihop en kort stund. Lägg allt i pajskalet.
  • Smula över getosten.
  • Vispa ihop creme fraiche, ägg, salt och peppar och häll över rödbetorna och osten.
  • Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter.
  • Servera pajen ljummen med sallad. Ringla över honung och strö över solroskärnor eller valnötter.

2 kommentarer:

Ann-Sofi Matsafari sa...

Hjälp vad gott! Älskar allt med rödbetor!

Kim sa...

Nu har jag precis ätit morotsbiffarna, men det får nog bli en sån här paj snart! Utser dig härmed till veckans inspiratör! :)