Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 18 november 2014

Köttfärsgulasch

I helgen gjorde jag en sån där monsterladdning med Köttfärsgulasch på 1,7 kg köttfärs. Liksom lika bra i bland när man ändå håller på så behöver man inte tänka på det där med matlagning på några dagar. Det började med att jag bjöd två mammakompisar med barn på det i söndags till lunch, i går låg det i min matlåda och i dag blev det snabb middag när jag kom hem sent. Resten ligger i frysen.

Jag ger er receptet för 4 portioner. Bara att dubbla så många gånger man känner för:)


  
Gulaschsoppa med köttfärs 4 port
1 gul lök
4 st potatisar
1 röd paprika
500g nötfärs
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
500g krossade tomater
2 tsk hel kummin
salt och peppar
  • Skala lök och potatis. Skölj och kärna ur paprikan. Hacka lök, skär potatis och paprika i bitar.
  • Fräs köttfärsen i olja i en gryta så den får fin färg. Tillsätt alla grönsaker och låt dem fräsa med en minut tillsammans med kummin.
  • Tillsätt vatten, buljongtärning och krossade tomater. Låt koka ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Känn på potatisen så den är klar. 
  • Servera med en klick creme fraiche.

2 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Gulasch är en riktig klassiker, det har vi nästan alltid med oss när vi åker till fjällen :=)

Remsan sa...

Det här är en stor favorit hemma hos oss, som vi alla kan bli grymt sugna på. Går att variera ingredienserna på olika sätt och likaså toppingen.