Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 1 september 2013

Pastagratäng och Banoffeepaj - matkoma!

Lite lätt söndagstrött idag. Inte så konstigt efter en intensiv helg. Gårdagen började kl 4,30 att väckarklockan ringde för jobb. Vid lunch träffade jag Hanna och Bella på stan. Vi åt lunch, shoppade, drack skumpa på Bellas hotellrum för att sedan gå vidare att äta på Mediterraneo. Vi försökte hitta något trevligt ställe med lite spontandans med medelålder något högre än 25. Inte så lätt. Vi ettsnåret gav jag upp, tog en taxi hem och stupade i säng.

I dag kom Hanna med familj och Bella för att äta lunch innan Bella åkte hem till Stockholm igen. Jag hade gjort en Pastagratäng med kyckling och körsbärstomat. Hanna hade fixat dessert - en Banoffeepaj. Sen ville jag bara sova. Tokmätt!

Pastagratäng med Kyckling och körsbärstomat 6 port

500g pasta (okokt)
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
800 g kycklinglårfilé
400 g körsbärstomater
1 msk timjan
smör att steka i
salt och svartpeppar
7 dl mjölk
3 msk maizena majsstärkelse
1 tsk paprikapulver
2 dl riven ost 
  • Sätt ugnen på 250°C.
  • Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Låt pastan rinna av och lägg den i en ugnssäker form.
  • Skala och skiva lök och vitlök. Strimla kycklingen. Halvera tomaterna.
  • Bryn kycklingen i matfettet. Tillsätt löken och stek ytterligare ca 5 minuter. Krydda med salt, peppar och timjan.
  • Vispa majsstärkelsen med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken, låt sjuda under omrörning ca 3 minuter. Rör ner paprikapulver och 3/4 av osten. Smaksätt med salt och peppar.
  • Blanda pastan med kyckling, lök, sås och tomater. Strö över resten av osten och placera formen mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills gratängen har fin färg.
 
Pastagratäng med kyckling och körsbärstomat

Banoffeepaj
Kexbotten  
400 g digestivekex
175 g smör
 
Fyllning  
800 g sötad kondenserad mjölk (2 burkar)
(citronsaft) 
3 st bananer
4 dl vispgrädde
1 dubbeldaim
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Krossa kexen till små smulor i en mixer och blanda dem med smält smör. Tryck ut blandningen i botten och upp på kanten av en pajform.
  • Grädda kexbotten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna.
  • Ta bort etiketterna på burkarna och koka den kondenserade mjölken i cirka 2,5-3 timmar i en kastrull med lock (det är viktigt att burkarna hela tiden är täckta med vatten). Ju längre man kokar mjölken desto fastare konsistens.
  • Ta upp burkarna och låt dem svalna. (Hanna blandade kolakrämen med lite citronsaft vilket gav en lätt citrussmak på kolakrämen)
  • Fyll pajskalet med kolakrämen och lägg på ett lager med skivad banan. 
  • Vispa grädden och bred över. Strö över hackad daim.  
 
Banoffeepaj

Helt slut efter lunch och kaka

Lätt söndagströtta. Jag, Hanna och Bella.

Vilken helg! Bella har jag inte träffat på fyra år och vi har alla tre fått barn sedan dess. Så vi hade en del att prata om. Hoppas det inte dröjer fyra år tills vi ses igen.



Pst! Efter den lunchen behövdes inte mer mat den dagen. Bara en knäckemacka på kvällen...

10 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Härlig helg låter det som! Har också ätit en del...
Ja, spontanskuffande är svårt att få till. Men jag är ju bara 23 så om jag skulle vilja ut och dansa så är det inga problem ;-)

Kram kram

Remsan sa...

Jag känner mig snabbt 10 år äldre än de jag hunnit fylla så fort vi närmar oss någon slags dans/discoställe. Jag går helst på pub/bar. Allra helst AW för då åker alla hem framåt 20-21 och även jag lyckas hålla mig pigg och vaken under hela besöket. Vad då gammal och trött efter klockan tio :-D

Ljuvligmat sa...

Så god den ser ut, gratängen... och även banoffiepajen såklart. ;) En av mina favvisar!



Lotta sa...

Tokmätt förstår jag! Men gott! Har ett recept liggande på en sån där paj som jag vill prova. Kanske blir det till helgen..

På min gata i stan finns det många hak typ pubar som även har dans och faktiskt för alla åldrar. Sen blir man ju inte äldre än man gör sig :-) En tanke som känns bra tills jag vaknar dagen efter och kanske inte är lika stolt över mina moves :-)

Lika trött son där också :-)

Ha en fin vecka - hoppas du är piggare nu!

Kram Lotta

Ann-Christin A sa...

Denna efterrätten måste testas - verkar ju supergod och dessutom inte svår att göra. Får testa den på någon annan än Nils Johan eftersom det är banan i den!!
Kram på dig Sofie från Skåneland.

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Vilken supergratäng! Och en bra avslutning på middagen blev det också:) haha stackars parvel som somnade mitt i efterätten då:) Så söt!!!

Systeryster och jag .... sa...

Den efterrätten går inte av för hackor... den är så god men mäktig

Trevlig måndag

Mårtenssons kök sa...

Hu ja, sena nätter med efterföljande matkoma, då är det väldigt lockande med soffan och lite lätt stängda ögon... Hur tusan orkade vi då förtiden?

Nina sa...

Banoffee pie, åh, jag älskar! Hade kunnat äta det till frukost varje dag tror jag! Eller lunch. Eller middag. Eller ja, efterrätt också för den delen. Gott är det iaf!

Anonym sa...

Banoffee pie är jättegott, men blir lite väl sött tycker jag. Jag brukar minska på den kondenserade mjölken och byta ut en del/all banan mot hallon, så får man en friskare smak.