Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 29 april 2014

Kladdig Kladdkaka med kola och krispigt täcke

Lite mer kaka inför kommande långhelg kanske? För lite avis är jag faktiskt på er som jobbar halvdag i morgon och har klämdag på fredag. Själva Valborgsfirandet tycker jag är lite överskattat och kanske mest till för studenter och ungdomar (herregud, vad jag lät gammal nu!!). Nä, vi jobbar heldag i morgon och kommer troligtvis att gå och titta på brasan vid Härlanda Tjärn en liten stund innan vi går hem och slänger oss i soffan. Sen ser jag fram emot en ledig dag på torsdag då vi kommer hänga med vänner. 

Kakan jag bjuder er på idag bakade jag till Johans födelsedag. Tänk er den kladdigaste och sötaste kladdkakan ni ätit. Täckt med krispigt täcke av mjölkchoklad och Rice Krispis (jepp, det var denna kakan jag köpte jättepaketet med Rice Krispies till från början). En sån där mäktig och maffig kaka som man bara vill ta en liiiiten bit till av men ångrar sig när man ätit upp den för man blir alldeles för mätt. Servera gärna med en klick grädde till.

Receptet kommer från Jennys Matblogg där ni även hittar en bättre bild än min halvsuddiga mobilbild. Men baka gärna själva och bjud många på denna kladdiga, smarriga kaka.

  


Kladdig Chokladkaka med kola och krispigt täcke
3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 gram smör
1 burk med karamelliserad mjölk

Topping:
Rice crispies
120 gram mjölkchoklad  
  • Sätt ugnen på 175 grader.  
  • Smält smöret och låt svalna något. 
  • Rör ihop (inte vispa) ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret.
  • Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. 
  • Bred ut hälften av kladdkakssmeten i botten och klicka ut kolakrämen i smeten och toppa sist med resten kladdkakesmeten. 
  • Grädda kakan i ugnen i cirka 20-30 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. 
  • Smält mjölkchokladen över vattenbad och rör ner ett par dl rice crispies och bred över den crispiga chokladtoppingen över kladdkakan. Förvara kakan kallt fram till servering.

1 kommentar:

Malin`s Diner sa...

Kladdkaka i alla skepnader är riktigt gott!

Kram kram