Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 27 april 2014

Krispig marängtårta

I påskas gjorde jag en smarrig tårta ska ni veta. Jag är inte en sån som inte gillar sötsaker. Nä, jag gillar verkligen sötsaker och har väldigt svårt att tacka nej till en kakbit. Och marängtårtor är jag väldigt svag för. Dessutom har jag läst massor av liknande recept med Rice Krispis i. Så nu har jag en stor förpackning med Rice Krispis hemma som jag inte vet vad jag ska göra med (tips?).

Tårtan var enkel att göra och bra att förbereda och lägga ihop gärna dagen innan. Jag dekorerade med konserverade aprikoser, riven choklad och påskägg med lakritssmak (som är sååå goda).


 

Krispig marängtårta
Bottnar
4 äggvitor
3 dl socker
100 g mörk choklad
3 dl Rice Krispies 

Fyllning
4 äggulor
1 dl strösocker
100 g smör

Garnering
3 dl vispgrädde
mörk choklad
frukt eller bär
ev godis
  • Sätt ugnen på 125 grader.
  • Vispa äggvitor och socker till en tjock marängmassa. Hacka chokladen. Vänd ner choklad och rice krispis.
  • Bred ut marängmassan på ett smort bakplåtspapper i en långpanna.
  • Grädda mitt i ugnen i 1 timme och 15 minuter. Låt därefter svalna på plåten. Dela på mitten.
  • Gör fyllningen. Blanda äggulor och socker i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den börjar tjockna. Ta kastrullen från plattan och rör ner smöret klickvis. Låt kallna.
  • Lägg krämen på den ena bottnen. Lägg på den andra bottnen och bred vispad grädde ovanpå. Riv choklad på rivjärn eller med potatisskalare över. Garnera med annat gott.



Ännu en härlig helg är över. Jag har frisknat till. Bara lite hosta kvar. I morgon blir det jobb igen. Får många är det en väldigt kort vecka pga Valborg, min blir mest uppdelad då jag kommer att jobba både fredag och lördag. Klämdagar och sånt kör vi inte med på mitt jobb. Hoppas på en solig och fin Valborgsvecka i alla fall!

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Ricetårta har vi ätit, men då har vi blivit bjudna på den så tyvärr har vi inget bra tips på vad du ska använda de överblivna krispen till. Vi är inga tårt- och kakgalningar någon av oss, men denna tårtan gillade vi väldans mycket!
Skönt att du är bättre,
hoppas att det blir en bra vecka även om den inte bjuder på långhelg:(

Kim sa...

Ibland får jag för mig att jag inte är så mycket för sötsaker. Mer en mat-människa. Men jag inser att jag har fel nästan varje gång. Jag är mat- OCH sötsaksmänniska.
Rice krispies....? Blanda med smält mörk choklad kanske?

Remsan sa...

Jag har nog bara använt Rice-Krispies till tårta. Kanske även till något julgodis något år, men jag tror det var i något annat än mörk choklad som Kim föreslår. Minns dock inte i vad.