Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 26 november 2013

Mustig köttgryta med öl och aprikoser

För ett par helger sedan åkte jag förbi köksbutiken Bagaren & Kocken som ligger i närheten av där jag bor. En livsfarlig butik att gå in i och väldigt svårt att låta bli att köpa något. För där finns alltid något att köpa, allt från en färgglad slickepott till Kitchen Aid i valfri färg.

Just denna lördagen fanns Sveriges första Mästerkocksvinnare Louise Johansson på plats och sålde och signerade sin kokbok 52 Helger - smaker för årets alla tillfällen. Jag bläddrade lite i kokboken och hittade många trevliga recept och kunde inte låta bli att köpa en signerad bok.

Jag föll direkt för en mustig köttgryta med öl i. Det skulle vara mörk ale men med det blev mörk lager. Istället hade vi mörk ale i glasen. Ölflaskan på 75 cl med champangekork var Belgiskt och heter Maredsous. Finns i Systembolagets beställningssortiment.

Till grytan åt vi kokt potatis, lila brysselkål och pressgurka. Åhh...pressgurka som är så gott! Borde alltid finnas lite till hands i kylen.

Långkok
 Mustig köttgryta med öl och aprikoser
1 kg högrev
1 gul lök
1 msk torkad timjan
2 msk muscovadosocker
50 cl mörk ale (eller lager)
8 dl vatten + 0,5 dl kalvfond
10 st aprikoser (eller plommon)
15 cm purjolök
rotfrukter tex morot, palsternacka och rotselleri i bitar (receptet sa 4 dl, jag hade ca 1 liter)
2 lagerblad
1 msk kinesisk soya
maizena till redning
  • Skär köttet i bitar. Hacka löken grovt.
  • Bryn köttet runt om. Tillsätt timjan, lök, socker och bryn ytterligare en minut.
  • Tillsätt öl, vatten och fond. Koka under lock minst en timme.
  • Strimla purjolöken grovt och skär aprikoserna i bitar. Tillsätt i grytan tillsammans med rotfrukter och lagerblad. Koka grytan ytterligare minst 30 minuter. Köttet skall vara mört!
  • Smaka av med salt, peppar och soya. Red av med maizena utrört i lite vatten.

Snygg lila brysselkål

Ljusare lila under de yttre skalen

Inte lika snygg kokt (men god!)

Gott öl till grytan
 Pressgurka
1 färsk gurka
3 krm salt
2 msk ättika (12%)
1 dl vatten
2 msk socker
1/2 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja 
  • Skiva färsk gurka tunt med osthyvel (skala ev först). Blanda med salt i en vid skål. Lägg ett fat och en tyngd (mortel är bra!) över i ca 30 minuter, häll av spadet.
  • Gör en lag av ättiksprit, vatten, socker, vitpeppar och hackad persilja. Rör tills sockret löst sig.
  • Lägg gurkan i en burk och häll lagen över. Låt stå någon timme före servering.
 
Full tallrik

6 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Nu är det verkligen grytornas högtid den här murriga årstiden!

Jag blev bjuden på långkok idag, en slags gulasch som var himmelskt god!

Kim sa...

Mat för min mage - det hör jag det!
Lila brysselkål har jag inte sett innan, visste inte ens att det fanns. Får ge mig ut på jakt...

Lotta sa...

Hurra för öl i gryta (och i glas)! Kul att du fick tag på en bra kokbok - tack för tipset. Är du säker på att det inte slank med ngt mer från B&K ;-)

Ljuvligmat.se sa...

Mums, vad gott! Har faktiskt aldrig sett såna där brysselkål. Vilken härlig färg!

Ha en fin helg. Kram

Charlotta Ljungblad sa...

Vad fint med lila brysselkål, det har jag aldrig sett!

Remsan sa...

Oj oj oj så gott! Jag nu är det verkligen grytornas högtid.