Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 1 april 2010

Tomatkyckling med tre sorters ost

Äntligen!! Fyra dagars sammanhängande ledighet. Ska bli såå skönt. I morrn drar vi söderut till skåne för att träffa familj och vänner. Ska bli trevligt!

En ganska hektisk dag på jobbet. Som alltid när det är helgdagar inblandat. Men oftast värt det! Kom iallafall hem i hyfsad tid.

Blåste rejält när jag cyklade hem men gav mig ändå ut på en löptur. Gick förvånandsvärt bra! Ganska pigg i benen. Rejäl motvind i mellanåt men med bra musik i lurarna var det bara att kämpa på. Väl hemma började det regna och riktigt ruskigt väder resten av kvällen...

Blev pasta även ikväll. Kyckling i tomatsås. Blev riktigt gott!!

1 paket bacon
2 kycklingfileér
3 st vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 msk sweet chilisås
1 msk kycklingfond
salt, peppar
1 burk krossade tomater
torkad oregano och basilika
paprika och chiliost
fetaost

Stek tärnad bacon och lägg därefter på hushållspapper för att fånga upp det mesta av fettet.
Tärna och bryn kycklingfilén. Hacka vitlöken och stek med. Krydda med basilika o oregano. Häll över krossade tomater, lite vatten, fond, tomatpuré och sweet chili. Låt koka ihop smakerna under tiden som du kokar pasta. Häll i osten mot slutet för att göra såsen lite krämig. Smula över fetaost vid servering.

Riv parmesan och strö över vid servering. Mmmm....krämigt och gott med mycket tomatsmak!


Tomatsäsongen är igång (i europa iallafall) och det börjar komma lite roliga sorter.
Älskar tomater!!

Och snygga också!

5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Visst är det skönt att vi närmar oss tiden med goda grönsaker (framför allt tomater), det har man verkligen saknat länge nu!
Välkommen till Skåne, Glad Påsk!

Lisa sa...

Hallå! Om du vill ha det senaste inom hälsa, träning, kost och skönhet så kolla in min nya blogg och ställ dina egna frågor! Puss, ha det bäst.

http://halsologgen.blogg.se/

Remsan sa...

Såg också de där "pumpa"-formade tomaterna. De måste vara jättesnygga att fylla med något gott.

charlotta sa...

åh, jag håller med - tomater ÄR så gott, det bästa som finns (ja, jag är tomatmissbrukare).

hoppas du har en fin påsk!

charlotta sa...

åh, jag håller med - tomater ÄR så gott, det bästa som finns (ja, jag är tomatmissbrukare).

hoppas du har en fin påsk!