Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 25 april 2010

Solig Vårdag med mina älskade småprinsar

Vilken underbar lördag jag hade igår. När Johan gett sig iväg på grabbfest i Falköping så gav jag mig ut och sprang en långtur. Nu, med endast en månad kvar till varvet, är det dags att toppa formen. Har inte fått till något vidare längre träningspass förrän igår. Även om det var en tung början så fick jag ändå till 13 km. Känns bra!

Efter dusch och lunch cyklade jag i det fina vädret till syrran. De ville också ut på långtur och jag anmälde mig frivilligt som barnvakt. Mina små systersöner är underbara och inga problem att passa dem ett par timmar.

När jag kom dit höll Rasmus på att plantera om Tomaterna. De började växa ur sina små krukor. Den sötaste Trädgårdsmästaren jag sett på länge!!:)

Jag utnyttjade lite flink arbetskraft till att tvätta min cykel. Välbehövligt! Även Rasmus tyckte att den var väldigt smutsig!!
När föräldrarna sprungit sin långtur startade vi grillen och för mig blev det årets första efterlängtade grillning. Tyvärr var det lite för kallt för att sitta ute.

Vi grillade Lammytterfilé som vi snabbmarinerat i citronjuice, olivolja och rosmarin. Till det hade vi orgie i ekologiska grönsaker från Årstiderna: Grön sparris, skärbönor, finmixade palsternacker och lila morötter samt saltkokta potatisar vända i citronsaft och syrrans underbart goa pesto med bland annat ramslök och hasselnötter (vad var det mer syrran??). Sås kändes överflödigt men blev lite av svågerns heta dipsåser. Självklart drack vi lite vin också. Raccolto från Sicilien, Italien. Sååå fruktigt och gott!!
Tack kära syster för en härlig dag!!

3 kommentarer:

Malin sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft! Visst är lammytterfilé det godaste kött som finns och sicilianskt vin ,det kan inte bli bättre! :-)

vanilla sky sa...

Låter underbart! Och vilken god mat ni ätit!
Jag har förresten lånat ett recept av dig och bloggat om, sötsur kinagryta. Den var helt amazing!

Remsan sa...

En sån underbar dag! Och vilka duktiga hjälpredor ni har :-)