Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 11 oktober 2007

Balsamicofilé med tryffelkantareller

För ett par helger sedan bjöd jag min darling på detta recept. Jag hittade det i tidningen Buffé och det såg så läckert ut. Syrran berättade att hennes svärmor bjudit henne på det och hur fantastiskt gott det var. En riktigt smaskig och höstig festmidda!! Jag var för snål för att köpa tryffelolja eftersom det inte används för ofta i mitt hushåll så jag hittade olivolja med tryffelsmak på oil & vinegar Allum


Balsamicofilé med tryffelkantareller

ca 600g fläskfilé
2 vitlöksklyftor
1 dl balsamvinäger
3 msk flytande honung
smör eller olja att steka i
salt, flingsat, svartpeppar

200g rimmat sidfläsk
1 syrligt äpple
200g rensade kantareller
2-3 tsk tryffelolja
1 påse ruccola

-Skala och finhacka vitlöken. Låt koka ihop med balsamvinäger, honung, 2 krm salt och 1 krm peppar ca 3 minuter.
-Sätt ugnen på 175 grader. Putsa fläskfilén och bryn den runt om i en panna i smör och/eller olja. Salta, peppra och pensla på lite sås. Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i ugn i 20-25 minuter eller tills innertemperaturen når ca 67 grader.
-Tärna fläsk och äpple. Stek fläsk och kantareller knaprigt. Blanda med äppel, tryffelolja och ruccola.
-Skiva fläskfilén och ringla över såsen. Toppa med tryffelkantarellern. Strö över flingsalt, svarpeppar. Servera med potatisgratäng/rotfruktsgratäng.

Mumsfillibaba!!

Inga kommentarer: