Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 25 december 2011

Fänkålsgravad lax

Förra året var första gången jag gravade lax. Smakerna blev då apelsin, stjärnanis och ingefära. Blev väldigt lyckat så jag tänkte att jag gjorde ett nytt försök i år. I år blev det fänkålsgravad lax. Vilka dofter!! Använde både färsk fänkål och fänkålsfrön som jag mortlade.

ca 1,5 kg lax (två ändbitar)
4 msk strösocker
4 msk salt
2 msk fänkålsfrön
1 tsk hel vitpeppar
1/2 fänkål
  • Frys laxen i minst 2 dygn. Ta upp och tina.
  • Rosta vitpeppar och fänkålsfrön i en torr stekpanna. Stöt dem i mortel. Blanda med salt och peppar.
  • Häll kryddblandningen på ena laxsidan. Strimla fänkålen och lägg ovanpå. Lägg över den andra laxbiten med köttsidorna mot varandra (med kryddningen i mitten).
  • Lägg i dubbla påsar och förvara kallt. Låt grava 1-2 dygn (eller längre). Vänd då och då.

'

Den blev väldigt god! Nästan tre dygns gravning och köttet blev väldigt fast och fint! Härligt att man kände en tydlig lakritssmak.

2 kommentarer:

Remsan sa...

Låter jättegott med fänkålsgravning. Gud, så mycket gott det finns jag vill testa...

Pernilla sa...

gud vad gott det låter, jag har nyss satt i mig hälften av den gravade laxen som mamma gjort här hemma ;)

hoppas ni har haft en riktigt fin jul! trots snöbrist och mildväder. men när det blir mörkt ute märker man det ju ändå inte ;)