Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 22 mars 2015

Våren är i antågande

Nu är jag här igen! Tyvärr är inte bloggen så prioriterad just nu men det är fantastiskt kul att ni tittar in ändå! Och jag lovar att titta in jag också. Nu är ju våren på gång med en massa gott. Bort med grytor, rotfrukter och kål och in med primörer, sallader och sol.

I veckan hade jag tjejmiddag för mina vänner Ida och Frida. Frida är på väg att flytta till Stockholm så det var sista middagen för oss på ett tag. Till förrätt bjöd jag Ärtkräm med kräftstjärtar och stenbitsrom från Trattoria-Karins fantastiska kokbok Karins Kök. Ska ni köpa en kokbok just nu så det det denna. Otroligt välgjord och mysig kokbok med inspiration från Mollösund, havet, livet och kärlek till mat.


Till Ärtkrämen drack vi Mia Fresh and Crisp, ett mousserande vin från Spanien. Ett krispigt, torrt och friskt vin med inslag av citrus som är framtaget av vinmakerskan Gloria Collell. Endast 59:- och kan beställas på Systembolaget (art.nr 77977). Kan tänka mig dricka det fler gånger i vår och sommar.

Mia Fresh and Crisp

Ärtcreme med kräftstjärtar och stenbitsrom

Till varmrätt bjöd jag tjejerna på Laxgryta med aioli som inte gjorde sig på bild. Desto bättre på bild gjorde sig Ida och Frida innan de satte tänderna i desserten - Lakritspannacotta med Lakritschoklad och Hallon som jag hittade på bloggen Mat och Odla. Pannacotta är ju en av mina favoritdesserter och när den dessutom är smaksatt av kombinationen Lakrits och Hallon blir det succé. Otroligt krämig och god!




Pannacotta med Lakritschoklad och hallon 4port
2 gelatinblad
4 dl vispgrädde
100 g lakritschoklad (tex Marabou Premium)
½ tsk vaniljpulver
½ dl stevia strö (eller annan sockerersättning)
frysta hallon
lite honung
  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
  • Koka upp grädden tillsammans med vaniljpulver. Rör hela tiden. 
  • Sänk värmen och lägg i den hackade chokladen. Rör tills chokladen smält.
  • Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i chokladgrädden.
  • Fördela i 4 glas. Ställ i kylen i några timmar tills dem stelnat.
  • Värm lite hallon tillsammans med lite honung i en kastrull och häll på pannacottan strax före servering.

5 kommentarer:

Systeryster och jag .... sa...

vintipset har jag setet på flera bloggar och att den fått bra kritik...'
... får ta mig en tur till systembolaget tror jag
trevlig söndag

Anonym sa...

åhhh vad mysigt och tack för tipset ang kokboken :) kram Sofia

Pernilla sa...

känns som att vi är ungefär lika bra på att blogga nuförtiden... men det finns ju massor av viktigare saker att göra. laga mat till exempel! och äta den.

Mårtenssons kök sa...

Lakritspannacotta är en av våra favoriter, Ankis syrra har bjudit på det flera gånger och det är alltid lika uppskattat.
Och ja, dom där grytorna får snart göra plats för lite nytt på tallrikarna, även om våren försvann i en hast...

Malin / Inte vego, men sa...

Hittade hit via Trattoria. Ser ut som en god och trevlig middag!