Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 21 december 2014

Ostkaka på keso





Nu är vi i skåneland och förfirar jul. Ledig från jobb och dagis måndag och tisdag för att umgås med familjen. Vi hade en intensiv dag i går med besök från kusiner och faster som jag träffar alldeles för sällan. Vi åt tomtegröt och skinkmacka till lunch och fikade på en massa godsaker på eftermiddagen. På kvällen var vi hos min barndomsvän på middag. Vi började diskutera "gamla tider" vilket slutade att hon drog upp på vinden och plockade ner en låda med gamla skolkataloger och gamla foton. Herregud, vilken upplevelse och flashback. Var det bättre förr, är ju frågan?! En mycket trevlig och god kväll i alla fall!

Jag ser att det är många som är inne och söker efter recept på julgodis så jag förstår att det bakas och fejjas och fixas in i det sista. Vi har just nu en hel kyckling i ugnen smaksatt med saffran och apelsin som vi ska äta till lunch idag. Ska bli spännande då jag aldrig gör hel kyckling.


Idag tänkte jag bjuda er på Ostkaka som är gjord på keso. Vi åt det till kvällsmat i veckan då jag hade en burk keso som jag inte ville slänga innan vi åkte iväg. Även perfekt som mellanmål, fika eller på julens dessertbord. Jag pudrade lite kanel över vilket blev mycket gott. Serverade med mammas björnbärssylt och lättvispad grädde.




Ostkaka på keso
500 g keso
4 ägg
1/2 dl mandelmjöl eller vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 dl hackad mandel
2 bittermandlar
2 msk strösocker
Smör till formen
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Blanda keso, ägg, mjöl, vispgrädde, strösocker, hälften av den hackade mandel och finhackad bittermandel.
  • Häll smeten i en smord, ugnsfast form. Strö över resten av mandeln och  ev lite kanel.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.



1 kommentar:

karin - trattoria sa...

Jag brukade laga en variant av det här receptet typ ett par gånger i veckan för ett par år sedan, har faktiskt glömt bort det efter det...dags att testa igen!