Vinter/Vår

söndag 1 juni 2014

Helgen som gick...

Vilken helg! Den har gått i ett rasande tempo men ändå känts lång. Vi har hunnit med massor nu när man tänker tillbaka. Fint väder nästan varje dag och vi har gjort massor av utflykter. Att vara hemma och dra är inget för oss. Kanske beror det på att vi bor i lägenhet. Hade vi haft hus med trädgård hade man säkert prioriterat annorlunda. Dessutom har vi en 2,5-åring som kräver uppmärksamhet och rastning.

I onsdags var jag ute och åt med Ida och Frida på Miss Sophie. Trevligt ställe med god mat, goda drinkar, gott kött och tillbehör. Nä, den vegetariska menyn var nog inte speciellt stor, Charlotta, för det la jag inte märke till. Efter middagen skulle vi gått till Grindstugan och lyssnat på Arvingarna tillsammans med kollegor men de hade redan dragit vidare till John Scott på Avenyn så vi vände på klacken och hamnade där vi också. Jag köpte en god öl.104:- hade de mage att ta för den. Det var i maffigaste laget (den kostar 28:- på Systembolaget...). Alltid trevligt att träffa kollegor utanför jobbets väggar men jag smet hem ganska tidigt.

Dyr öl

Torsdagen tillbringade vi på Liseberg. Solen sken. Johan åkte Helix med hjärtat i halsgropen och jag och Oliver åkte farfarsbilarna och mös i kaninlandet. Vi åt mat på Järnvägsrestaurangen. Helt ok till ok pengar. Inte mer än så. Lokalen var inredd som ett gammalt tåg vilket var lite mysigt.

Full fart i Kaninbanan
I fredags jobbade Johan och jag och Oliver roade oss själva. Vi bakade Rabarbermuffins som vi tog med oss till Kåsjön på eftermiddagen tillsammans med Pernilla, Jurre och Leia.

Fika vid Kåsjön
I lördags var det lite molnigt på förmiddagen och vi bestämde oss för att ta en tur till Universeum. Vi har inte varit där sedan dinosaurierna kom tillbaka på taket och Oliver är inne i nån Dino-period nu så det var ju spännande (först lite läskigt men sen spännande). Vi åt lunch av deras buffé som var väldigt bra sist vi var där. Denna gången var det sådär. Blaskig köttfärssås och stabbig Kyckling curry.

T-rex!!!
Vi har ju lite dåligt planerat haft matkasse denna veckan och har nästan tagit oss genom alla rätterna. Alltså ingen grillning för oss denna helgen. I lördags gjorde vi en god Pasta med kallrökt lax som var väldigt god. Jag ska dela med mig av receptet till er någon dag.

Pasta med kallrökt lax
I dag sken solen igen och vi tog bilen till Borås och Borås Djurpark. Oliver är väldigt förtjust i små och stora djur och var väldigt nöjd. Vi var där mitt i sommaren för två år sedan och kan verkligen rekommendera att åka dit lite off-season. Gott om parkeringsplatser, inga köer, lagom med folk mm. Vi ångrade (även denna gång) att vi inte hade pickick med oss för det finns gott om bänkar att sitta vid. Istället åt vi i restaurangen med utsikt över Savannen. Det var buffé med rätter som passade alla åldrar och maten var fräsch och god.

Kan verkligen rekommendera Borås Djurpark som utflyktsmål som passar alla åldrar. Går verkligen att spendera en hel dag där utan problem. Fin anläggning som är genomtänkt för besökare med många toaletter, kiosker, skyltar, information mm.

Savannen
Grävmaskin och traktor x 2 fanns i anslutning till Bondgården

Bara fyra arbetsdagar innan vi tar oss an en ny långhelg med nya äventyr. Veckorna rullar på snabbt och semestern närmar sig med stormsteg vilket man får mersmak för efter helger som dessa.