Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 3 juni 2014

Kallrökt laxpasta

Laxpastan jag frestade med i förra inlägget, här kommer den! Receptet kommer från Middagsfrids matkasse förra veckan (v 22). Kallrökt lax ger mycket och god smak. Gott att bryta av den feta och rökta smaken med fräsch citronsmak från saft och skal. Pastan blandades med krispiga lättkokta sockerärtor och morötter. Till det ett gott vitt vin.

  

Kallrökt laxpasta 4 portioner
1 citron
300g kallrökt lax
100g gul lök (200g i receptet tyckte jag blev alldeles för mycket)
smör
1 stor vitlöksklyfta
1,5 dl creme fraiche
1/2 grönsaksbuljongtärning
4 port tagliatelle
300 g morötter
150g sugar snaps eller sockerärtor
olja
  • Tvätta citronen och riv skalet med ett zestjärn (alt rivjärn). Lägg i en skål.
  • Skär laxen i strimlor/bitar och lägg i en skål.
  • Sätt på saltat pastavatten i en stor kastrull.
  • Hacka lök och vitlök fint. Smält 1 msk smör i en kastrull och tillsätt löken. Fräs på medelvärme ca 3 minuter. Tillsätt creme fraiche, 1/2 dl vatten, saften från 1/2-1 citron, buljongtärning och svartpeppar. 
  • Koka pastan. Skala och skär morötter i slantar. Låt morötter tillsammans med sugar snaps koka med pastan under de sista 2 minuterna av koktiden.
  • Tillsätt laxen i såsen och låt den bara bli varm, ca 1 minut. 
  • Häll upp pasta och grönsaker i ett djupt fat. Häll över laxsåsen.
  • Toppa med rivet citronskal och servera. 

Till laxpastan, som vi firade lördag med, drack vi ett vitt fantastiskt gott vin från Nya Zeeland - Saint Clair Riesling. Passar till fisk- och skaldjursrätter samt asiatiska smaker. Och på balkongen en varm sommardag!:)

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så himlarns gott med lax i pastan, den sältan gör sej verkligen kanon till.
Vilken helg ni haft, fler än vi som roat sig kungligt:)

Lotta sa...

Har som ganska nyfrälst fiskätare inte kommit till den rökta laxen ännu men jag sparar receptet för framtida bruk. Inbillar mig att rökt lax inte är lika god som färsk... Men det var mycket konstigt jag inbillade mig om fisk förut så det ska man inte ta så allvarligt på :-)

Hoppas du har en härlig försommar i Götet!

Kram!

Anonym sa...

Det här var supergott! P.g.a. petiga ungar hade jag laxen kall på sidan och såsen för sig (med morötterna och ärtorna i), men det blev supergott när man blandade allt!

Kim sa...

Somrigt! Rökt lax är ju grymmegött.
Tar tacksamt emot alla tips på vita viner, jag jobbar på att lära mig tycka om dem...