Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 30 november 2016

Pepparkakskladdkaka med Lingongrädde

I år har jag snöat in mer på julkakor än julgodis. Eller så har jag bara inte kommit igång med julgodisbakandet? Fortfarande finns det tid kvar för både bak och godistillverkning....

I går hade jag min kollega och vän Ida på kvällsmat och då bakade jag en Pepparkakskladdkaka till efterrätt. Det finns en uppsjö av recept men jag använde mig av mitt bästa kladdkakerecept och smaksatte den med pepparkakskrydda och tryckte dessutom ner lite valnötter i smeten. Kakan serverade jag med vispad grädde med frysta tinade lingon i. 



Pepparkakskladdkaka
100g smör
3 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
en nypa flingsalt
1,5 msk pepparkakskrydda
ev. valnötter
  • Smält smöret och låt svalna.
  • Blanda ner övriga ingredienser i smöret.
  • Häll smeten i en smord springform. Tryck ev ner lite grovt hackade valnötter. 
  • Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Ska vara lite lös i mitten. Låt kallna före servering.

Inga kommentarer: