Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 22 november 2016

Mjuk Pepparkaka

Hej och hå vad tiden går. Julgardinerna är uppe, några julstjärnor hänger i fönsterna, julblommor i krukorna men tomtarna ligger i lådan. Med en (snart) ettåring i hemmet funderar vi på om vi vågar sätta upp en gran i år. Ganska redo för första advent i helgen. 

Lite julsmaker har börjat smyga sig in. Clementiner, Persimon och pepparkakor med ädelost på tub (alldeles för gott). I går bakade jag en supergod Mjuk Pepparkaka som blev så otroligt saftig och god. Inte så snygg på bild med försvinnande god! Receptet hittade jag hos Madame Edith.

Pepparkakskrydda gör du enkelt själv. Mortla 1 msk hel kardemumma och blanda med 2 msk malen ingefära, 2 msk kanel och 1 msk mald kryddnejlika. Jag brukar göra en omgång varje år som jag har till bakning. Tex. Pepparkaksdrömmar, Pepparkaksgrottor med lingonsylt samt i havregrynsgröten till frukost. Så gott! 

Inte så fotogenisk kaka med väldigt saftig och god! 

Mjuk Pepparkaka
2 ägg
2 dl strösocker
75 g rumsvarmt smör
1,5 dl lingonsylt
3,5 dl vetemjöl
2 msk pepparkakskrydda
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Klicka i rumsvarmt smör och lingonsylt. Rör ihop försiktigt med elvispen.
  • Rör ihop de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Blanda till sist ner mjölken.
  • Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter. Känn med en provsticka så den är klar. Låt svalna i formen innan du stjälper upp den. 

Oliver älskar julen och har alltid gjort!

Inga kommentarer: