Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 21 september 2015

Äppelkladdkaka




Hej! Det är jag. Årets sämsta matbloggare. Jaså, ni har inte hört att Matbloggspriset ska dela ut ett sådant pris i år? Nä, inte jag heller. Men skulle de gjort det hade jag nog varit en av de nominerade.  Men, jag kommer inte lägga ner bloggen om ni tror det för i bland kommer suget att blogga lite och så är jag lite rädd att jag skulle bli utesluten från vår trevliga matbloggsträffar. Och det har jag inte lust med.

Så därför bjuder jag er idag, nu i äppeltider, på en smarrig och lättlagad Äppelkladdkaka. Då kanske man tror att det är en klassisk chokladkladdkaka med lite äppelklyftor i men icke. Ingen choklad, bara rivet äpple som ger en saftig, seg och god kaka. Jag frångick Tidningen Hembakat originalrecept och tillsatte lite nymalen kardemumma som gav god smak. Kakan serverade jag med lättvispad grädde, äppelklyftor och lite pudrad kanel och florsocker ovanpå.





 

Äppelkladdkaka

3 ägg
4 dl strösocker
200 g smör, smält
3 ¾ dl vetemjöl
1,5 msk vaniljsocker
3 st äpplen
  • Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt det smälta, varma smöret.
  • Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör ihop allt till en slät smet. 
  • Skala och riv äpplena och blanda ner det i smeten.
  • Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 25–35 min. Den ska fortfarande vara lite kladdig (men inte lös) i mitten när den är klar. Vattniga äpplen kan ge lite längre gräddningstid. Känn med en provsticka när kakan är klar beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kakan kallna innan servering.

5 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Då är vi två till det priset... Blir inte så ofta som tidigare men så får det vara. Men sluta ska vi inte, för tänk att missa nästa träff. När nu den kan tänkas bli och var??

Den kakan ser spännande ut!

Kram kram

Katarina sa...

Äppelkladdkaka låter mycket gott och den ser också väldigt god ut.

Mårtenssons kök sa...

Det låter ju onekligen som en god idé, det där med kladd och äpplen tillsammans!

Pernilla sa...

hoho, vi verkar vara en hel drös som är nominerade till det priset. tur att man fortfarande får komma på våra matbloggsträffar fastän man inte bloggar så frekvent :)

jag är ju inte så förtjust i varma äpplen, men jag gillar kladd och kardemumma!

Charlotta Ljungblad sa...

Hahaha. Du, du är ständig medlem så det behöver du inte oroa dig för! :=) KRAM!