Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 31 maj 2015

Rabarberpaj med brynt smör

Nu har jag haft semester en vecka. Jag och Oliver har varit i skåneland, andats lantluft, umgåtts med mamma/mormor och pappa/morfar och som vanligt ätit alldeles för mycket gott.
 
I dag har vi firat Mors dag. Jag fick (typ) sovmorgon och blev uppvaktad med sång och presenter av Oliver. Han visste att hans mamma villle ha/behövde en elektrisk fotfil och chokladpraliner. Min mamma fick ett samtal. Firad blev hon hela förra veckan.
 
I dag blev det ingen tårta, vilket inte gjorde så mycket. Lever fortfarande på de kakor vi åt i veckan. Bland annat gjorde jag en Rabarberpaj med brynt smör som jag hittade i en liten receptruta i senaste numret av tidningen Buffé. Brynt smör är ju riktigt god smaksättare. Gjorde en supergod sås till fisk igår med brynt smör. Mmm....

Taskig bild men god smak
 
Rabarberpaj med Brynt smör 
500 g rabarber i bitar                                                                             
150 g smör
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl ljus sirap
2 msk mjölk
1 krm salt                 
 
  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Lägg rabarbern i en smord ugnssäker form.
  • Smält smöret i en kastrull. Låt bubbla på svag värme tills det blir gyllene och börjar dofta nötigt. Ta från värmen.
  • Rör ner havregryn, socker, vetemjöl, bakpulver, sirap, mjölk och salt i det brynta smöret. Bred smeten över rabarbern.
  • Grädda pajen i mitten av ugnen ca 45 minuter.
  • Servera pajen med vispad grädde eller vaniljsås.                                                                   

Det är verkligen Rabarberfrossartider nu. Trots att jag inte är så flitig på att blogga just nu är det just rabarberrecept som det söks på mest just nu. Mer rabarber finns i frysen och snart blandar jag gärna dem med svenska jordgubbar i paj, saft och sylt.

5 kommentarer:

ronja sa...

gott :)

hoppas du kan hjälpa mig vinna en väska från by malene birger genom att skicka en liten kommentar på mitt bidrag i tävlingen, den avslutas ikväll så hoppas ha mest kommentarer så jag får vinna! http://www.autre.fi/bloggar/streetstyle/ronja-flygare

Erika sa...

Nånting liknande detta fick jag på min födelsedag häromveckan. Även jag som inte gillar paj tyckte att den var mycket god!!!

Erika sa...

Nånting liknande detta fick jag på min födelsedag häromveckan. Även jag som inte gillar paj tyckte att den var mycket god!!!

Pernilla sa...

brynt smör alltså, det är ju jätteinne just nu, har jag testat att baka någonting med det? nej, det har jag inte. det kommer väl om sisådär 3 år, det är ju så hipp jag brukar vara ;)

Mårtenssons kök sa...

Ja den där brynta smörklicken dyker upp lite överallt, får se om vi har tur så den dyker upp även i vårt kök:) Om inte annat så kanske i en god sås som vi såg på instagram här om dagen... blink, blink:)