Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 14 augusti 2014

Svågerns Fläskfilégryta

Snart helg igen. Inte en dag för tidigt. Tycker inte att veckorna går sådär snabbt nu efter semestern. Men fredag i morgon och det blir nog en tur till Kulturkalaset och lyssna på Laleh. En efterlängtad konsert. Varje gång hon haft konsert i Göteborg har jag missat det av en eller annan anledning och alltid ångrat mig efteråt. Men nu!! Antar att jag inte kommer att vara ensam vid Götaplatsen....

Förra helgen firade vi fredag med denna festliga gryta. Den kallas Svågerns Fläskfilégryta men har inget med min svåger att göra. Mer än att vi bjöd honom på den när Johan fyllde år i April. Men tydligen hade jag inte bloggat om den så här kommer receptet. I receptet ska det vara fläskfilé men vi gjorde på fläskytterfilé denna gången som går minst lika bra. Perfekt bjudrätt som går fort att laga.

God gryta med "äta-med-sked"-sås

Svågerns Fläskfilégryta
ca 800 g fläskfilé
2 pkt bacon
5 dl creme fraiche, gärna med smak av chili
2 dl grädde
1 purjolök
2 st paprikor
2 st vitlöksklyftor
kinesisk soya
salt och peppar
  • Skiva och bryn fläskfilén. Lägg i en gryta.
  • Strimla och fräs bacon. Lägg i grytan.
  • Strimla paprika och purjolök och lägg i grytan.
  • Tillsätt creme fraiche, grädde, soya och grädde. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Låt grytan småputtra en stund. 
  • Servera med ris eller rostade rotfrukter samt sallad eller andra grönsaker.

3 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Åh, spelar Laleh ikväll? Kul! Vi var nere en runda på Kulturkalaset igår men vi åt mest varsin falafel och gick hem igen, haha! KRAM!3208

Systeryster och jag .... sa...

laleh är väldans bra och vad kul att få se henne live

trevlig fredag

Kim sa...

Näe, inte var man ensam på Götaplatsen direkt! Usch, blev nästan folkskygg på kuppen. Kunde inte lyssna så mycket jag önskade för det kändes som om jag var fullt upptagen med att bara stå i folkmassa...
Hösttider är gryttider eller hur? Gott gott.