Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 3 juli 2014

Grahamstekakor

Den här sista arbetsveckan blev lite avbruten med två dagars VAB. Oliver spydde i går morse och det var inget större fel på honom efter det. Åt och busade som vanligt. Men på dagis är det 48 timmars kräkfri som gäller, så jag har varit hemma med en ganska pigg kille i två dagar. Vädret har ju varit sisådär så vi har slappat ganska mycket. Tittat på barnprogram, läst böcker, varit ute och lekt och bakat. Känns som det var evigheter sedan jag använde min assistent och den fick faktiskt dammas av lite innan användning.

I går bakade vi Kanelbullar och idag blev det Grahamstekakor. Lite grövre men saftiga tekakor. Så nu är helgbrödet fixat. Oliver tycker det är roligt att vara med och baka men man får vara med i svängarna då vad som helst kan åka ner i bunken. Som roligast tycker han det är när kaveln ska användas. Jag har köpt en liten kavel som är hans. Två kanelbullar bakade han till sig själv och en tekaka (den till höger om ni undrar (det är en fisk)). 


Grahamstekakor 9 st
50 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst (jag använde torrjäst)
0,5 dl ljus sirap
1 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
ca 3,5 dl vetemjöl
  • Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm vätskan fingervarm, ca 37 grader (ca 45 grader om du använder torrjäst). 
  • Smula ner jästen i en bunke. Lös upp den med lite av vätskan och häll sedan på resten. 
  • Tillsätt sirap, salt, grahamsmjöl och 2,5 dl av vetemjölet.
  • Arbeta degen kraftigt (tillsätt ev mer mjöl) tills den känns smidig. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min.
  • Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela den i 9 delar.
  • Rulla bollar och kavla ut varje del till en rund kaka, ca 12 cm i diameter. 
  • Lägg tekakorna på bakplåtsklädda plåtar, nagga dem lätt med en gaffel och låt dem jäsa i 30–40 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
  • Grädda tekakorna mitt i ugnen i 8–10 min. Pensla de nygräddade bröden med varmt vatten. Låt dem kallna på galler.

 

Helst vill man ju äta tekakorna nybakade med smör och ost på som smälter och rinner av. Men det var inte läge för det utan provsmakade gjorde jag ikväll. Med färskost och hemmagjord marmelad/sylt av Rabarber, jordgubbar och mynta. Inte fy skam! Nä, det är inte saft i glaset utan det är rosévin som jag vardagskamouflerat i ett "vanligt" glas. 

Nu blir det jobb fredag och en liten stund på lördag innan det är SEMESTER! Känns som jag redan har fått smak på det!

1 kommentar:

Remsan sa...

Härligt med semester. Det värsta är att desto längre man är ledig så vill man bara vara ledig ännu mer. Jag har kommit halvvägs och vill inte att det ska ta slut.
Njut på och ha en riktigt skön semester! Kram.