Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 28 februari 2017

Semlor

Idag är det Fettisdagen. Det har väl inte någon undgått? Förra året provade jag på att baka både Semla som Wrap och Muffins. Wrap tyckte jag var onödigt krångligt medan muffins gick snabbt och lätt att slänga ihop i sista sekund. I år har jag bakat Semmelkladdkaka  och traditionella semelbullar. Bullarna blev mycket saftiga med god smak av nymalen kardemumma. Bra att ha lite släta bullar i frysen och ikväll gör jag semlor till mig och sambon. Mycket mandelmassa och grädde ska det vara:).

Idag fikar vi på Semla

Semlor 35-40 st medelstora
50g jäst
4 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk kardemummakärnor, mortlad
2 krm salt
150 g smör, rumstempererat
1 ägg +1 till pensling
10-11 dl vetemjöl

Nybakade bullar

  • Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm.
  • Rör ut jästen i mjölken tillsammans med socker.
  • Tillsätt salt och kardemumma.
  • Börja röra ner mjölet när jästen löst sig i vätskan. Börja med hälften. Tillsätt ägget. 
  • Klicka i smöret och jobba in i degen.
  • Rör ner mjölet, lite åt gången, tills du fått en fast deg, ej för kladdig.
  • Låt jäsa ca 45 minuter under en bakuk.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Stjälp upp degen på ett bakbord. Dela i tre delar och därefter varje del i 10-15 bullar, beroende på hur stora du önskar. Låt bullarna jäsa på bakplåtsklädd plåt i ca 25 minuter. 
  • Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda ca 8 minuter beroende på storlek. 
  • Låt bullarna svalna på galler.
Servera på klassiskt vis. Jag river mandelmassan fint och blandar med ovispad grädde till lagom lös smet. Klipp ett lock i bullen så det bildas en grop, fyll den med mandelmassa, spritsa på grädde, lägg på lock och pudra över mandelmassa. Ät och njut!


Gör man små, kan man äta två:)

2 kommentarer:

Pernilla sa...

jag stod på jobbet igår och tittade på kön som ringlade sig ut genom dörren och ut på gatan och försökte verkligen förstå hajpen men... det går inte. men det är ju bra för affärerna, och alltid roligt att ha en anledning till att fika ;)

Katinkas Kitchen sa...

Mums! Jag älskar semlor och åt massor när jag väntade min son, som fyller år i februari och också älskar semlor.. Jag gör även en semmelrulle (som rulltårta, glutenfri!) Med vänliga matglada hälsningar från Katinkas Kitchen!