Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 7 oktober 2017

Mustig köttgryta med rotfrukter

Förra helgen fyllde Oliver 6 år och det firade vi med kalas för släkt såklart. Vi bjöd på en höstig köttgryta som hade stått och puttrat sig mör och mustig hela förmiddagen. Perfekt med mat som sköter sig själv. Bara att putsa, skala, tärna och bryna och sen puttrar det på. Råris och sallad med bönor, fetaost, tomat och syltad rödlök serverades till. Receptet på grytan hittade jag på bloggen Victorias provkök.

Tänk att det i dagarna är 10 år sedan jag började blogga. Hur firar man det? Tårta kanske? För 10 år sedan var inte bloggar lika vanligt som idag. Det var inte en livsstil och det var nog ingen som tjänade pengar på det. Det har aldrig jag gjort och det har aldrig varit mitt mål. Däremot har det lett till en receptbank som jag ofta själv använder mig av och många nya vänner och inspirationskällor. Även om jag inte uppdaterar så ofta längre så finns bloggen alltid med mig och jag kommer inte att göra slut med den helt.

Mustig höstgryta

Köttgryta med tillbehör

Jag gjorde en jättesats med gryta som säkert var 15 portioner på ca 2,6 kg högrev. Dubblar eller tripplar man ett recept behöver man inte dubbla allt utan man får känna sig för. Här kommer originalreceptet på 1 kg kött.

Mustig köttgryta med rotfrukter

1 kg Högrev i tärningar
1 pkt bacon
200g champinjoner
2 skalade morötter
1 skalad palsternacka
1 liten sötpotatis
2 burkar krossade tomater
5 dl rött vin
0,5 dl kalvfond
3-4 dl vatten
5 msk tomatpuré
2 msk soja
smör
salt och peppar

  • Bryn kött, bacontärningar och skivade champinjoner i omgångar och lägg allt i en stekgryta.  Tillsätt krossade tomater, vin, vatten, fond, tomatpuré och soja. koka upp och låt småputtra under lock 1-2 timmar. 
  • Skär rotfrukterna i grova bitar och lägg i grytan. Låt allt puttra ca 1 timme tills rotfrukterna är mjuka och köttet är mört. Smaka av med salt och peppar. 
  • Servera med potatis eller ris. 


Fin kalasbukett från mammas trädgård

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Hurra för din blogg! Tänk vilken tur att vi började blogga, vad mycket roligt det gett en även om det inte är ett heltidsjobb eller en inkomstkälla utan bara en jätterolig hobby!

Mittgodastefinaste sa...

Tack för inspiration!

Jag är själv rätt dålig på grytor, kul att hitta en ny blogg! Hittade hit via Mårtenssons kök!

Kram Jenny

Unknown sa...

Are you tired seeking Funds to finance your Business or clear your debt?, has Bank or other Money Lenders stressed be upon you all this years and you cannot get Loan to start up your Business, or are you financially embarrassed that you cannot pay up your Debt and Bills, Do you think of getting a Credit Facility ? Are you seriously in need of an urgent Money? Why wasting precious time, hurry now and Grab your Guaranteed and Secured L oan today and be Empowered
Feel free to contact the Us for a genuine financial service. Email: urbansuccessfundings@gmail.com